”Med den ryska attack mot Ukraina kollapsar allt mer av den en gång så lönsamma ryska verksamheten”
Carlsberg ska redan innan kriget i det tysta prövat möjligheterna att sälja den ryska verksamheten. Men med kriget har alla de planerna kollapsat.
Carlsberg står kvar med enorma förluster i Ryssland och en aktiekurs som fortsätter att falla, skriver danska Berlingske.
8 400 personer är anställda på Carlsbergs åtta bryggerier i landet, via ryska dotterbolaget Baltika. Där produceras nästan var tredje öl som ryssarna dricker.
Med den ryska attack mot Ukraina kollapsar allt mer av den en gång så lönsamma ryska verksamheten.
Affären 2008 byggde på ett gemensamt agerande från Carlsberg och Heinken om att köpa brittiska bryggeriet Scottish & Newcastle. De kom överens om att halvera det brittiska bryggeriet och dela det mellan sig. Heineken lade beslag på brittiska verksamheten och Carlsberg den ryska marknaden.
Carlsberg fick betala 57 miljarder kronor av den totala köpeskillingen på runt 100 miljarder kronor som genomfördes innan finanskrisen bröt ut hösten 2008.
Och till en början såg det ut att gå bra. Carlsberg köpte in sig i Ryssland och förväntade sig stor tillväxt, när ryssarna skulle börja dricka mer öl och mindre vodka. Affären ledde också till att Carlsberg placerade sig bland världens största bryggerier.
Men ryska myndigheterna införde nya skatter och tullar på öl och restriktioner för vilka förpackningar Carlsberg fick använda. Och rubeln sjönk och begränsade Carlsbergs resultat.
Enligt flera källor till Berlingske började Carlsbergsledningen tröttna på bekymren i Ryssland redan för några år sedan. Och det ska ha fått Carlsberg att undersöka möjligheterna att sälja sin verksamhet i Ryssland.
Men att sälja i dag skulle inte inbringa särskilt mycket till Carlsberg i en tid då köparna är få och ett köp vore politiskt känsligt.
Carlsberg lämnar själva inga kommentarer till uppgifterna utom att pressavdelningen
i ett mejl förklarar att den ryska verksamheten i dag spelar en mycket mindre roll.
”Ryssland står i dag för fem procent av våra totala intäkter” och att ”vi som företag inte är lika beroende av Östeuropa som tidigare, skriver Carlsberg.
Carlsberg har 27 procent av ryska ölmarknaden och är näst störst efter InBev Efes, som ingår i belgiska Anheuser-Busch, världens största bryggeri. Central- och Östeuropa, med Ryssland, står för cirka 25 procent av Carlsbergs totala intäkter på cirka 67 miljarder danska kronor (ca 90 miljarder SEK).
Men när företag efter företag själva tar på sig restriktioner i Ryssland står Carlsberg inför ett dilemma.
I veckan kom en dansk politiker med uppgiften att Carlsberg nu ska lägga ner produktionen i Ryssland. Än så länge har Carlsberg inga officiella kommentarer till det. Medan de funderar har Carlsbergaktien fallit med 22 procent hittills i år.