Annons:

Premium

Nästan vinst för Vingkoncernen

NLTG är på väg mot stabila vinster och köper tillbaka de hotell Thomas Cook tvingades sälja. ”Kontroll över hela resekedjan ger kunden bästa upplevelsen”, säger Vings finanschef Per Knudsen. Av: Leif Holmkvist.

”Vi har höjt priserna med 20 procent sedan pandemin, men verkar inte ha tappat på grund av prisökningen”

Det glimmar inte av guld kring hela Nordic Leisure Travel Groups koncernredovisning för det brutna räkenskapsåret som slutade den 30 september. Men för första gången sedan pandemin och övertagandet från den havererade Thomas Cookkoncernen kan NLTG visa upp ett ebitaresultat på 46 miljoner kronor. Det är en miljard bättre än året innan.

Resultatet efter finansnetto blev minus 415 miljoner, också det en miljard bättre än föregående år. Koncernen fortsätter betala av på olika stödlån som togs under pandemin. Omsättningen landade på 10,5 miljarder jämfört med 1,8 under värsta pandemin. Personalen har ökat under året från 1 572 till 2 346 anställda.

Soliditeten är otäckt låga 3,2 procent, men ägarna i Altor, Strawberry Equities och TDR Capital har skjutit in 465 miljoner under året och lämnar därtill ett kapitalåtagande som garanterar det egna kapitalet.

FInanschef Per Knudsen berättar att året inte var utan utmaningar:

– Det var bra sug efter resor sista kvartalet 2021, men sedan kom omikron och ödelade perioden januari till maj 2022. Och samtidigt kom kriget i Ukraina som orsakade bokningsstopp i några veckor och höjda bränslepriser som blev bestående.

Han ser ändå ljust på utvecklingen sedan förra våren:

– Sommarhalvåret i fjol gav 400 miljoner i ebitavinst trots de höjda bränslepriserna och den svaga kronan. Visst, vi hedgar mot bränslepris och valutasvängningar löpande, men det är klart att det är ett bekymmer med den svaga svenska kronan.

De intjänade pengarna användes till att köpa tillbaka koncepthotellen OBC Gran Canaria och Sunwing Arguineguin. Den 1 november köptes Sunwing på Rhodos och Ocean Beach Club och Sunwing på Kreta tillbaka från Westfort Capital som tog över dem när Thomas Cook säckade ihop.

– En integrerad affärsmodell med egen försäljning, eget flyg och egna hotell ger resenärerna den bästa semesterupplevelsen, säger Per Knudsen. Det visar också att ägarna tror på affärsmodellen.

Kunderna verkar instämma, flygen och hotellen har varit fyllda till 97 procent enligt bolagets egna siffror i årsredovisningen. Per Knudsen tror också att NLTG är rätt positionerade i premiumsegmentet:

– De lite dyrare resorna går väldigt bra. Kunderna köper ”affordable luxury”. Vi har höjt priserna med 20 procent sedan pandemin, men verkar inte ha tappat på grund av prisökningen. Jag tror att kunderna vänjer sig vid att prisnivåerna har gått upp generellt.

Pandemin må vara över och paketresorna får en renässans när kunderna unnar sig att resa, men allt är inte solsken över branschen:

– Det övergripande hotet är kostnadsläget, drivet av bränslepris, svag valuta och inflation, säger Per Knudsen. I höstas var konsumenternas förväntningar på ekonomin nere i botten och vi var riktigt bekymrade över sommarsäsongen 2023. Men nu går det ändå riktigt bra och även försäljningen inför nästa vinter ser ut att möta förväntningarna.

– Kundgrupper drabbas olika och våra kunder kanske drabbas mindre. Sedan har vi styrkan i väletablerade och starka varumärken med kontroll över hela resekedjan.

Leif Holmkvist

Fakta:

NLTG-koncernen består av Ving i Sverige och Norge, Globetrotter i Sverige, Spies i Danmark, Tjäreborg i Finland, flygbolaget Sunclass Airlines och hotellen i Sunwing, Sunprime och OBC.