Annons:

Premium

Medelhavsresan 560 kronor dyrare med EU:s klimatpaket

I tisdags antog Europaparlamentet klimatpaketet som ska bidra till att minska klimatutsläppen med 55 procent fram till 2030. Klimatpaketet kan göra Medelhavsresan 560 kronor dyrare, menar Miljöpartiets Europaparlamentariker Jakop Dalunde. Text: Janne Sundling

”Att utveckla mer hållbart flygbränsle är nyckeln till att minska flygindustrins koldioxidavtryck – men kunderna kommer att få betala räkningen i flygpriser”

Med de nya kraven på flygbolagen väntas priserna på flygbiljetter öka.

– Det är jättesvårt att beräkna exakt, men av vad jag sett gissar jag på ett prispåslag på cirkus 50 euro (cirka 560 kronor) för en Medelhavsresa i Europa, säger Jakop Dalunde till Aftonbladet.

Han är positiv till beslutet. Mest nöjd är han över de nya kraven på utsläppsrätter gällande både flyg och sjöfart.

– Flyget och sjöfarten går från att inte betala något alls för sina utsläppsrätter till att äntligen börja göra det och få ett omställningstryck. Både genom att flytta trafik till sjöfart och järnväg, men också att få mer grön teknik, säger han.

– Förra ramverket räknade bara flygresor inom Europa. Som flyg från Landvetter till Schipol, men inte Arlanda till Tokyo. Det ändrar vi nu. Allt flygresande ska räknas in, säger han till Aftonbladet.

Utöver flygpriserna väntas det alltså även bli dyrare även att resa med kryssningsfartyg.

Centerpartiets Europaparlamentariker Emma Wiesner har varit med och förhandlat fram klimatpaketet där de kostnadsfria utsläppsrätterna inom EU:s utsläppshandelssystem kommer att fasas ut från 2026.

– Nu har vi ett saftigt paket på plats. Det kommer att bli saftigt dyrt för de som släpper ut, samtidigt som vi minskar utsläppen. Jag är riktigt stolt och nöjd över var vi har landat, säger Emma Wiesner till Aftonbladet.

Högre flygpriser blir följden också av flygets bränsleomställning, menade Willie Walsh, generaldirektör för International Air Transport Association, när han talade på en europeisk Bloomberg-konferens i Dublin på onsdagen.

Att utveckla mer hållbart flygbränsle är nyckeln till att minska flygindustrins koldioxidavtryck – men kunderna kommer att få betala räkningen i flygpriser, förklarade han. 

”Med en utbredd användning av hållbara bränslen kommer flyget att stå för cirka 65 procent av den minskning som krävs för att industrin ska nå sitt uttalade mål om nettonollutsläpp till 2050”

Eftersom bränslena kostar många gånger mer än standardfotogenet som nu används för att driva jetplan, produceras väldigt lite, och det är inte klart vem som kommer att betala. IATA uppskattar att den världsomspännande omställningen kommer att kosta 1 miljard dollar.

”Det kommer att behöva bäras av konsumenterna, det finns bara ingen väg runt det,” sa Walsh.

Med en utbredd användning av hållbara bränslen kommer flyget att stå för cirka 65 procent av den minskning som krävs för att industrin ska nå sitt uttalade mål om nettonollutsläpp till 2050.

International Council on Clean Transportation förutspår att hållbarhetsåtgärderna kommer att driva upp biljettpriserna med 22 procent till 2050, säger Rachel Muncrief, biträdande chef för ICCT, som tillhandahåller teknisk analys till miljötillsynsmyndigheter.