”Affärsresenärer står för 75 procent av ett transportföretags vinst men bara 12 procent av passagerarna”
Enligt researrangören CWT och Global Business Travel Association kommer flygpriserna i affärsklass att öka med 45 procent 2022 och ytterligare 6,2 procent nästa år. Biljetter i affärsklass för flyg från USA steg med 52 procent mellan januari och augusti, en kraftigare ökning än i ekonomi och premiumekonomi.
– Vid någon tidpunkt kommer företagen att säga att nog är nog, säger Nick Vournakis, vice vd på CWT.
När restriktionerna lättade runt om i världen kämpade flygbolagen för att återaktivera sina flottor och få tillbaka personal för att klara av den växande aptiten för flygresor. Det är begränsad kapacitet och platstillgänglighet. Högre bränslekostnader har också pressat upp priserna.
Affärsresenärer står för 75 procent av ett transportföretags vinst men bara 12 procent av passagerarna, enligt reseprogramvaruföretaget Trondent Development Corp.
– Vi ser en hypermedvetenhet kring utgifter, säger Marcus Eklund, global VD på företagsreseföretaget FCM till Bloomberg News.
Bill Gates, miljardären Microsofts medgrundare, förutspådde i slutet av 2020 att mer än 50 procent av affärsresorna skulle försvinna efter coronaåren. Qantas Airways vd Alan Joyce satte den möjliga nedgången närmare 15 procent. Oavsett siffran har resenärer till stor del avvänts från affärsresor eftersom Zoom har visat vad som kan uppnås utan att gå på ett flygplan. Senaste tidens prisökning gör att fördelarna med videosamtal blir ännu tydligare.
”Vi ser en hypermedvetenhet kring utgifter”
Boston-baserade konsultföretaget Refine and Focus, som arbetar med projekt över hela världen, var försiktiga med resor redan före pandemin. Stigande flygpriser och en inflationshöjning i utgifterna har krymp det ytterligare.
– Vi har nästan slutat resa. För ett givet projekt skulle jag hellre betala folk bättre än att spendera de pengarna på flygbiljetter, säger Purnima Thakre, företagets chef.
Vissa rutter har mer extravaganta priser än andra. Delta Air Lines och IAG-ägda British Airways tar ut mer än 10 000 dollar för att flyga London-New York retur i business class nästa månad, enligt reseportalen kayak.com.
Flyg tur och retur London-Sydney affärsklass med Singapore Airlines kostar cirka 12 000 dollar. Närmare toppen av marknaden vill Qantas och United Airlines Holdings ha mer än 22 000 dollar för New York-Sydney.
”Southwest Airlines flaggade för en långsammare återhämtning av affärsresor, och intäkterna från segmentet minskade med 26 procent i juli och 32 procent i augusti jämfört med samma månader 2019”
De ökande priserna sammanfaller med stigande inflation i övrigt och rädsla för en lågkonjunktur. En återhämtning till pre-pandemiska nivåer kommer inte att komma förrän 2026, enligt Global Business Travel Association. Det är upp till två år senare än vad föreningen tidigare räknat med.
Southwest Airlines flaggade för en långsammare återhämtning av affärsresor, och intäkterna från segmentet minskade med 26 procent i juli och 32 procent i augusti jämfört med samma månader 2019.
Oron för biljettpriserna maskeras till viss del av bristen på flygplan i luften, eftersom det gör att efterfrågan verkar tillräckligt stark för att hålla priserna höga. Globalt sett ligger den internationella kapaciteten fortfarande 25 procent under 2019 års nivåer, enligt resedataleverantören OAG.
– Risken flygbolagen tar är ju längre de inte lockar tillbaka dem, desto mer förändras beteenden. De måste få tillbaka dem alla eftersom företagsresor driver flygbolagens lönsamhet, säger Virginia Fitzpatrick, Sydney-baserad Asia Pacific-direktör på rådgivningsföretaget Partnership Travel Consulting.