Annons:

Premium

En Michelinstjärna: + 20 procent, två stjärnor: +40 procent

Att städer betalar för att Michelin ska komma dit och recensera deras restauranger har blivit omdiskuterat. När Michelin-guiden expanderar till nya städer med stöd av turistråd runt om i världen fortsätter kontroverserna. Text: Janne Sundling

”Vissa kockar och restauratörer ser Michelin som ”en galen motor” som driver ”enorma effekter” på turismen, andra skulle vilja slippa stjärnornas inflytande”

Israels Tel Aviv ser ut att bli nästa stopp för Michelin-guiden. Efter år av arbete med en lansering av staden meddelade israeliska turistministern Haim Katz den 1 februari att ministeriet skulle gå vidare med att ta med guiden till landet för första gången.

Men beskedet ledde till hård kritik från toppkockar runt om i landet när avtalet, uppskattat till 1,5 miljoner euro omprövades utifrån om det var den optimala användningen av skattepengar för israeliska medborgare. Vissa kockar och restauratörer ser Michelin som ”en galen motor” som driver ”enorma effekter” på turismen, andra skulle vilja slippa stjärnornas inflytande.

Anklagelser om partiskhet och elitism har länge omgärdat Michelin Guides aktiviteter. Dess kriterier och urval har varit kontroversiella, minst sagt. 

Michelinguiden som av den berömda kocken Gordon Ramsay beskrivits som ”restaurangbranschens Oscars”, är en guide till matupplevelser runt om i världen och hedrar utvalda restauranger med ett stjärnsystem. Michelin-stjärnor är kraftfulla varumärkeselement som förvandlar restauranger och driver på gastroturismen.

– Med en Michelin-stjärna får du cirka 20 procent fler affärer. Två stjärnor och du gör cirka 40 procent mer affärer, och med tre stjärnor kommer du att göra cirka 100 procent mer affärer, sa mästerkocken, den bortgångne Joël Robuchon, till tidningen Food & Wine redan 2017. 

– Så från ett affärsmässigt håll… kan du se Michelinguidens inflytande, menade han.