Siffrorna för helåret 2021 visar ändå på ett undantag, under sommaren spenderade vi mer på restauranger och hotell än under motsvarande tid 2019. Delvis fortsatte den utvecklingen under hösten, men bryts av under november med den ökade smittspridningen.
När vi tillbringat mer tid hemma spenderar vi mer på mat och dryck, hemelektronik och annan handel. Betydligt mindre på restauranger och hotell, andra tjänster och kläder och skor.
Återhämtningen för resor och uteliv som föreföll stark under sommaren har under senare delen av hösten kommit av sig, även om den totala nivån är högre än under samma tid 2020.
Inte heller jul och nyårshelgerna bidrog till något lyft. Under veckan 25 december-1 januari var konsumtionen som helhet 17 procent över nivån 2020 men 4 procent under 2019, visar statistiken som tas fram av Swedbank Makro utifrån korttransaktioner.
– Blickar vi framåt så förväntar vi oss en återhämtning i hushållens konsumtion, samt en normalisering av hushållens konsumtionsmönster, under 2022. Medan den pågående spridningen av covid-19 kan leda till en tillfällig dämpning av exempelvis tjänstekonsumtionen så är hushållens finansiella förutsättningar fortsatt gynnsamma. Det borde kunna innebära att hushållens konsumtion återhämtar sig helt under året, säger Andreas Wallström, prognoschef på Swedbank, i en kommentar.