Annons:

Premium

Flygbolaget Amapola klarar vinst under värsta pandemikrisen

Salénkoncernens flygbolag Amapola tappade en tredjedel av sina intäkter i fjol, men lyckades ändå prestera en mindre vinst. BRA:s rekonstruktion blev räddningsplankan.

Amapolas kärnverksamhet var fraktflyg med de relativt ekonomiska turbo-propplanen Fokker 50. Men coronan kom att helt ändra bolagets affärsidé:

När BRA tvingades till rekonstruktion föll Amapolas underleverantörskontrakt. I stället vann Amapola Trafikverkets upphandling av flyg till Sveriges mer avlägsna regioner som Hemavan och Torsby. Samtidigt fortsatte bolaget att flyga med ett av sina tio plan åt BRA i rekonstruktion.

Eftersom efterfrågan på flygfrakt också fallit lämnade Amapola tillbaka några av sina fraktplan och satsade på passagerartrafiken.

Nu trafikerar Amapola följande rutter:

Arlanda – Lycksele, Vilhelmina, Sundsvall, Örnsköldsvik, Hemavan, Kramfors, Hagfors, Torsby samt Helsingfors – Joensuu och Dublin – Donegal.

Amapola var snabba med att ställa om och slapp den dyra och trista proceduren att sparka folk. Bolaget har i dag 114 anställda, precis som året innan.

Visserligen föll intäkterna rejält när coronan slog till: från 344 miljoner kronor 2019 till 234 miljoner. Men Amapola lyckades sänks sina kostnader från 374 till 259 miljoner kronor. På sista raden stod en liten vinst på tre miljoner, bättre är 2019 som gick sju miljoner back.

Leif Holmkvist