”De inser att de har en fångad publik”
I en klassisk Seinfeldscen frågar komikern Jerry Seinfeld: ”Tror du att folket på flygplatsen som driver butikerna har någon aning om vad priserna är på alla andra ställen i världen? Eller känner du bara att de har sitt eget lilla land där ute och att de kan ta ut vad de vill?”
I juli 2021 noterade Cooper Lund att en Samuel Adams Summer Ale Draught kostade 27,85 dollar i La Guardias terminal C. Hans twitter om detta satte igång en utredning av statens generalinspektör, som fann att kunder debiterades ”helt oförsvarliga” belopp för en öl.
Myndigheten som övervakar flygplatserna LaGuardia, JFK och Newark i New York och New Jersey, släppte så småningom en 35-sidig policyguide för leverantörer i maj 2022 för att försöka slå ner på flygplatspriserna.
Enligt de nya reglerna ska leverantörer inte debitera mer än 10 procent över ”priset på gatan” – på en jämförbar plats utanför flygplatsen – och de är skyldiga att erbjuda billigare mat och dryck över lag.
– Alla flygplatskunder bör med rätta förvänta sig att policyer som begränsar prissättningen av mat och dryck kommer att följas och upprätthållas, sa Kevin O’Toole, ordförande för myndigheten, i ett uttalande.
Flygplatser är ingen plånboksvänlig plats. Tidningen VOX beskriver dem som ”en sorts ekonomisk skymningszon där kostnaderna för allt och alla går upp”.
Det är sant att det är dyrt att driva på en flygplats. Det är också sant att restauranger och butiker och flygplatser överlag vet att du sitter fast där och använder det till sin fördel för att tjäna pengar.
– De inser att de har en fångad publik. De försöker nå den prisnivån så att folk kommer att säga: ”Ja, det här är inte som i centrum”, men de känner sig inte lurade, säger Blaise Waguespack, professor vid Embry-Riddle Aeronautical University i Daytona, Florida till VOX.
Men de flesta flygplatser har riktlinjer för priserna, och dessa finns i hyresavtalen, förklarar Andrew Weddig, verkställande direktör för Airport Restaurant & Retail Association.
– En typisk priskontroll just nu skulle vara ett jämförbart gatupris plus 10 procent. Vissa flygplatser i pandemin har flyttat upp den till 15 procent på grund av de extra kostnaderna och på grund av de minskade försäljningsvolymerna, säger han.
Enligt myndighetens regler ska koncessionshavare kunna motivera vad de anser vara jämförbart. Men koncessionshavare vill förståeligt nog att jämförelserna ska vara i den dyra delen.
De är inte baserade på McDonald’s eller den lokala baren längre ner på gatan – även om kvaliteten på flygplatsmaten kan vara närmare den lokala baren än resenärerna skulle vilja.
– Om jag driver en restaurang ute i övriga samhället, behöver jag inte se till att [leverans] lastbilen klara en säkerhetskontroll, säger Waguespack.
Flygplatser gillar inte döda utrymmen.
– De vet att de måste ge dig en plats för att vänta på flygplanen och allt det där, men det är en intäktsgenererande plats som behöver generera intäkter,” säger han. Flygplatser har också en attraktiv kundbas: människor som har råd att resa, av vilka några är i ”time to spend” under början av ett semestertillstånd eller är affärsresenärer som gärna kostar på sig en måltid på företagskortet.