– Vi har gått vidare från tiden då varje öre räknades och tanklösa kostnadsbesparingar var standard när det kom till affärsresor, säger Wendy White, vice president of marketing på Egencia. Självklart förväntas reseansvariga fortfarande leverera besparingar, men insatsen är idag mycket högre. Det är företagskulturen, varumärket och kapaciteten att attrahera och behålla talanger som är nyckeln till framgång och tillväxt. Det här är reseansvariga idag medvetna om och därför utformas reseprogrammen för att spela en avgörande roll i skapandet av företagskulturen.
Bekvämlighet för resenärerna
Affärsresenärerna uppmanas att boka bekväma alternativ som sparar tid och ger möjlighet till vila och återhämtning. Nästan en tredjedel (29 procent) vill ha möjlighet till direktflyg och 22 procent föredrar bekväma flygtider. Överlag visar undersökningen att de tillfrågade vill välja de tider som stämmer bäst överens med deras egna schema och kalender (30 procent). Man föredrar hotell med bekvämt och säkert läge (31 procent). Att göra något för företagets bästa är också viktigt, 23 procent anser att det är av högsta prioritet att utföra bokningen inom ramen för företagets resepolicy, följt av att göra en bra deal genom att få ett bra pris (14 procent).
Kontroll och eget ansvar för affärsresenärer
De tillfrågade anser att den viktigaste delen i ett reseprogram är möjligheten att själv kunna kontrollera bokningen (48 procent) – från grundbokning till att kunna göra nödvändiga ändringar. Vilket ställer krav på att de har tillgång till användarvänliga verktyg för att göra det enkelt för resenärerna att hantera sina bokningar. Om än inte lika viktigt men ändå värt att nämna är önskemålet om specialiserad kundservice (15 procent).
De allra flesta affärsresenärerna är måna om att göra rätt, 82 procent bokar alltid inom företagets resepolicy. Frankrike, Tyskland och Sverige är de länder som ligger i topp med 87 procent av bokningarna som stämmer överens med policyn jämfört med endast 62 procent i USA. Den vanligaste orsaken till att en resa bokas utanför resepolicyn är att resan inte kan bokas med tillräcklig framförhållning för att möta policyn. Detta hävdas av hela 49 procent globalt men endast av 23 procent i Sverige.
Det affärsresenärer klagar mest på i reseprogrammen är prisrestriktioner och deras påverkan på kvalitet när det kommer till boende (31 procent), följt av begränsade möjligheter att uppgradera (15 procent). Att inte kunna addera förmåner som tillgång till lounge eller snabbare säkerhetskontroll hamnar också i topp tre när det gäller klagomål i USA, Storbritannien, Tyskland och Sverige.
Undersökningen baseras på svar från de 5 545 Egencia-användare i Nordamerika, Europa och Asien som deltog i undersökningen som genomfördes i maj 2018.
En kommentar