– För många globala organisationer kan en satsning på både externa och interna affärsresor vara kittet som håller ihop organisationen. Vi ser tydligt att de företag som lyckats kombinera en tydlig strategi och kultur för affärsresor med en smidig och tillförlitlig resetjänst ökar mervärdet för sina medarbetare samtidigt som det skapar konkurrensfördelar för hela verksamheten, säger Michael Schüller, vd på Egencia i Sverige i ett pressmeddelande.
Men även om respondenterna uppger att en tydlig och flexibel resepolicy och effektiva och smidiga verktyg för affärsresor är viktiga aspekter av en stark resekultur, är det bara cirka en tredjedel som svarar att det är prioriterat i deras organisationer. Begränsningar i budget, krångliga resepolicys och processer och ett ledarskap som inte ser fördelarna sägs vara de främsta hindren.
Bolag som däremot valt att investera i en tydlig affärsresekultur skapar en positiv reseupplevelse för sina anställda, som istället för att oroa sig över själva resan, kan fokusera på de kritiska möten och prioriteringar som en affärsresa kan innefatta.
Utöver fördelar med personliga möten kan affärsresor ge andra möjligheter till de anställda, både när det gäller att bygga långsiktiga relationer med kunder, affärspartners och andra medarbetare. Internationella resor uppges ha en positiv och energigivande inverkan på den professionella utvecklingen. Dessutom skapar det möjligheter för ett ökat samarbete i geografiskt spridda team, ger en förmåga att bygga starkare relationer inom organisationen och en god företagskultur.