Annons:

69 procent av alla företag saknar en stark affärsresekultur

Ny forskning från Harvard Business Review Analytic Services i samarbete med Egencia visar att ett välhanterat affärsreseprogram kan ge märkbara konkurrensfördelar om det behandlas som en del av ett företags samlade strategi. Men bara en tredjedel av alla företag har detta, enligt ett pressmeddelande.

Bara en tredjedel (31  procent) av de 587 tillfrågade företagsledarna i undersökningen anser att deras organisation har en stark affärsresekultur. Faktum är att de flesta uppger att hanteringen av affärsresor inte anses som en strategisk investering för framtiden, utan snarare som en kostnad som måste skäras ned. Det är ett kortsiktigt synsätt på dagens globala marknad, där majoriteten av företagsledarna anser att personliga interaktioner bidrar till positiva och långsiktiga relationer både med kunder (84  procent) och, vilket är minst lika viktigt, mellan de anställda på företaget (78  procent).  

 Även om dagens företagsledare är väl medvetna om vad en stark affärsresekultur är, och varför den är grundläggande för företagets tillväxt och konkurrenskraft, ser mindre än hälften av dem detta som något att prioritera. 

Totalt 587 personer genomförde Harvard Business Reviews enkät i mars 2019.

Kommentarer är stängda.