Annons:

Premium

Världens största nöjespark fyller 50: It´s Disney!

I dag (fredag) firar världens största nöjespark Disney World i Florida 50-årsjubileum. Parkerna – för det finns i dag fyra temaparker på platsen – har som mest samlat 20 miljoner årliga besökare. Text: Janne Sundling

Den 1 oktober 1971 öppnades portarna till Disney World i Florida. Disney hade i hemlighet från på 60-talet köpt på sig mark utanför Orlando motsvarande 20 000 fotbollsplaner. 

Disneyland fanns redan i Kalifornien sedan 1955, och hade blivit framgångsrikt. Men med Disney World skulle upplevelserna skalas upp – 10 gånger större – och locka publik från östra USA. Placeringen styrdes av läget nära de stora trafiklederna genom Florida. 

Amerikanska public servicekanalen NRP har gjort en special om nöjesparken och pratar bland annat med Paulette Stinson, 55, från Alucha i Florida, som besökt Disney World minst 20 gånger.

– Du får alltid den där känslan i magen när du går in genom grindarna, du vet. Det är spännande varje gång, hur gammal du än blir, säger hon.

NRP pratar också med Mary Demetree som idag driver en mäklarfirma som hennes far och farbror startade och som fick uppdraget att som bulvaner hitta marken på 60-talet. Vem som var köpare fick de reda på först när Orlando Sentinel avslöjade det på förstasidan. Och hon minns faderns kommentar:

– I’ll be damned; it’s Disney!

Walt Disney fick själv vara med om att presentera att Disney skulle göra något storslaget i Florida på en presskonferens 1965, men inte vad de skulle göra. Walt Disney dog året därpå och det blev hans bror Roy som fick fullfölja planerna för Florida. Att bygga den ursprungliga parken kostade 400 miljoner dollar.

NRP pratar också med Carissa Baker, assisterande professor som studerar temaparker på  University of Central Florida, som säger att Walt Disney var de som utvecklade konceptet med synergier i nöjesindustrin.

– De skapade Disneyland som tv-show 1954, som sålde in idén om Disneylandparkerna. De hade rättigheterna till filmerna, tv-programmen och parkerna och det var en ganska genial strategi, säger hon.

Genom åren har också staden Orlanda förändrats. Från att leva på boskap och apelsinodlingar till att bli en av USA:s mest besökta städer och en av de mest beroende av den turismbaserade serviceekonomin.