Det hela började med att man tog bort den stora motorvägen som gick tvärs igenom Odense ner till hamnen för tjugo år sedan. Det skapade utrymme för att dels förtäta staden med nya hus och samtidigt plats för att bygga ut det befintliga H C Andersen museet. Det tidigare var knutet till det hus där man till 98 procent säkerhet anser att Danmarks mest kända författare föddes. Detta skedde 1805 och är en saga i sig.
H.C. Andersen döptes omedelbart eftersom det var stor risk att han inte skulle överleva. Men det gjorde han och fick en tuff uppväxt. Hans mamma var tvätterska och pappan dog tidigt.
Vid fjorton års ålder reste han ensam till Köpenhamn och lyckades krångla sig in i societeten och gavs en fin utbildning, bland annat med stöd av den dåvarande kungen.
H.C. Andersen utvecklades till en mycket produktiv författare och sedermera världskändis.
– I H. C. Andersens berättelser är resan allt. Vi är hela tiden väg någonstans. Han själv var ständigt på väg från sitt urspring in i den borgerliga världen som han hade ett kluvet förhållande till, säger Henrik Lübker när han visar oss runt på byggarbetsplatsen.
Nu inför öppningen kommer journalister från hela världen till Odense. Travel News får en visning tillsammans med reporter från Skottland som flitigt antecknar allt som sägs om H. C. Andersen.
– När han blev stadens hedersmedborgare och fick stadens nycklar 48 år efter att han lämnade staden tyckte han det var synd. Det hade varit en bättre historia att ge det till honom 50 år efter hans avfärd, säger Henrik Lübker och ler.
H. C. Andersen skrev 1000 dikter, 156 barnsagor, sex romaner och fyra(!) självbiografier. Han är översatt till 160 språk och nådde stor framgång under sin levnad. Men han gifte sig aldrig och fick inga barn.
Även i H. C. Andersen egen värld rördes verkligheten och sagan ihop och att skilja de två är omöjligt. Detta är utgångspunkten för det nya museet som istället för att berätta en historia från A till Ö utgår från både författarens liv och några av hans mest kända sagor. Dessa kan man uppleva på olika stationer. Det kommer att bli videoprojektioner och ljudkulisser. Curator för det nya museet är vår guide Henrik Lübker, hans titel är Creative Director.
– Det var inte min idé att göra museet på detta sätt, ett hus med sagor. Men jag kom in tidigt i processen och har lett projektet åt detta håll under mina sju år. Det är många som har varit inblandade. Jag tror att idén kom redan 2010, säger Henrik Lübker.
Till skillnad från många andra museibyggnader började man här inte med huset utan utställningen. Basen är den park som man började anlägga för flera år sedan. Den kommer att vara öppen för alla. I det 5600 kvadratmeter stora parkområdet finns fyra runda paviljonger. Det finns inte en enda rät vinkel i hela utställningen.
På området i en paviljong finns en restaurang som ska drivas av Claus Meyer, en av krögarna bakom Danmarks mest kända krog Noma.
I den största paviljongen finns själva ingången som leder ner till den stora underjordiska utställningsdelen. Men eftersom parken utanför är byggd i olika terrasser får man aldrig känslan av att vara i en källare.
Museet är ritat av den japanska stjärnarkitekten Kengo Kuma och hans team. Samma kontor står bakom olympiska stadion i Tokyo. Som en del i designprocessen har arkitekten funnit inspiration i Andersens saga Elddonet, där ett träd avslöjar en underjordisk värld och magiskt avslöjar nya perspektiv framför näsan på betraktaren.
– Tanken med arkitekturen är att den ska efterlikna Andersens process, där en liten värld plötsligt blir ett stort universum, säger Kengo Kuma i ett pressmeddelande.
H. C. Andersen befinner sig i samma globala tävling som Harry Potter och Astrid Lindgren. Men en skillnad är att H. C. Andersens sagor kom före filmmediet och kan inta en fri hållning både till hur olika saker ska se ut och hur de berättas.
Enligt Henrik Lübker behöver man inte känna till någon av H. C. Andersens sagor eller berättelser för få en upplevelse av museet. Dock känner undertecknad igen sagan om den fula ankungen. Fågeln visade sig vara en vacker svan precis när hen tänkte dränka sig men som i sista sekund fick syn på sin egen spegelbild i vattnet.
– Så är det ofta i H. C. Andersens berättelser, precis när katastrofen är ett faktum vänder historien och det oväntade sker, säger Henrik Lübker.
En annan känd saga handlar om prinsessan på ärten. Hon som kunde känna en ärta genom tjugo madrasser. Den ärtan blev så berömd att den numera finns på ett museum. I utställningen ligger ärtan på röda kudde.
H. C. Andersen museet är alltså inte ett privat initiativ utan del av en kommunal verksamhet. Det innebär att entrén för barn upp till 18 år är gratis och vuxna ska betala 165 kronor.
– Vi kommer att få intäkter av sponsorer som är med i processen före utställningen och efter. Jag tror att vi har en hög trovärdighet eftersom vi berättar historier i HC Andersens anda. Men vem som helst kan ta en ost och klistra på en HC Andersens bild.
1875 när HC Andersen dog fanns inga arvingar och inte heller vår tids copywrite-lagar. De skulle i vilket fall inte gällt nu när det gått 70 år sedan konstnärens död. Pengarna för att bygga museet kommer från staden och A. P. Møller fonden som stöttar projektet med 250 miljoner. Staden satsade en halv miljard på att bygga om stadskärnan och man har bland annat byggt en ny spårvagnslinje. Men det har varit en bra affär för staden som har sålt fastigheter och byggtomter för 2,5 miljarder. Odense väntar sig i första hand besökare från Danmark i en första fas nu under coronas slutfas. Men i nästa steg väntas gäster från Sverige och Tyskland. Därefter hoppas man på besökare från Beneluxländerna och Storbritannien. Men också långväga resenärer från Kina och Japan. De senare lär uppskatta HC Andersens sagor mycket.
Varför blev museet här och inte i Köpenhamn där han levde mesta delen av sitt liv?
– Han föddes här och formades här och vi har hans saker här. Och frågar du de flesta danskar så skulle de svara att han hör hemma i Odense.
H. C. Andersen blev mycket berömd under sin livstid. Han han väntat sig något sånt här?
– Han hade blivit hedrad. En av hans vänner sa efter hans död att han ville skapa ett hus mitt i park fylld av grönska där han skulle sitta och berätta historier. Vi följer hans vision och arkitekten blev överväldigad när vi hittade citatet.