Annons:

Premium

Nöjesparkerna: ”Vi ser en ständigt ökande bokningsnivå”

Hur ser resten av sommaren ut för Sveriges nöjes- och attraktionsparker? Pandemiåret 2020 ritade om kartan för det som var möjligt. Travel News har tagit tempen på några traditionella sommarfavoriter och frågat hur de ser på marknadsläget idag. Adam Rosander har intervjuat Mathias Bergendahl, vd för High Chaparral, Annika Troselius, informationschef Gröna Lund och Lena Möller, Marknad och försäljningschef, Astrid Lindgrens Värld.

Mathias Bergendahl, vd för High Chaparral

Hur ser läget ut för High Chaparral?

– Vi har haft en i stort sett bra period måste jag säga, trots pandemin. Vi gjorde en omställning förra året och körde med improvisationsteater. Vi behövde alltså inte begränsa oss till 50 besökare. Vi hade 117 000 besökare 2020. Det är 73 procent av antalet besökare vi hade 2019 så det var över förväntan. Under pandemin fick vi dessutom stora turistpriset. Vi vidtog många åtgärder förra sommaren för att kunna ha öppet under pandemin. Bland annat införde vi digital matbeställning i parken så att man slipper köa. Vi har gjort fler gångvägar så att vi får mer spridning av besökare i parken. Vi gjorde en förlust på några miljoner förra året men sett till att det var en pandemi är jag ändå nöjd med resultatet generellt sett, på grund av att vi går stärkta ur krisen med tanke på ett ökat bokningsläge, säger Mathias Bergendahl, vd för High Chaparral.

Hur ser bokningsläget ut? 

– Vi ser en ständigt ökande bokningsnivå. Vi noterade i april i år att vi låg 25 procent över den nivån vi såg 2019. För övrigt hade vi under 19-20 juni vårt största besökstal på fem år för en helg i juni. Vi går inte ut med vårt försäljningstak på grund av säkerhetsskäl men vi har ett försäljningstak per dag och vi försäkrar oss om att vi ligger under den nivån, säger Mathias Bergendahl, vd för High Chaparral.

Utsikter för resten av sommaren?

– Vi tror på ett bra resultat. Våra bokningssiffror talar för en mycket gynnsam sommar. Vi kan ju inte säga något säkert men vi är optimistiska. Vi gjorde en omställning och började en show den 1 juni och så utökade vi till 500 personer så fort vi fick det. Lättnaderna den 1 juni innebar att vi kunde ha show igen. Vi har ambitionen att vara bäst i klassen på att ha en trygg park, säger Mathias Bergendahl, vd för High Chaparral.

Vilka åtgärder har ni vidtagit med anledning av smittspridningen? Några nyheter i parken?

– Tre stycken viktiga åtgärder. Information till kunderna har utökats, tips om hur man ska agera under besöket. För att minska risken för köbildning har vi infört digital matbeställning och förköp av revolvrar, till exempel. Vi har som sagt försökt att skapa spridning i parken. Vi har infört tre nya picnicområden så man ska kunna äta mat där och anlagt en ny campingentré för att minska smittspridningen. Vi har också skapat fler flöden in och ut ur parken. Du ska kunna gå in på ett ställe och ut på ett annat. När det gäller nyheter har vi området Texas med Texas Longhorn-tjurar och det är unikt, något av en vilda västern-ikon. Vi har också tillfört en käpphästbana och vårt Big Bengt mini–museum. 

Annika Troselius, informationschef Gröna Lund

GRÖNA LUND

Vilka åtgärder har ni vidtagit för att motverka smittspridningen?

Vi har anpassat hela vår verksamhet efter Folkhälsomyndighetens riktlinjer. För att våra gäster ska kunna hålla avstånd under sitt besök, kommer vi bara släppa in ett begränsat antal gäster per dag. Därför måste alla nu förboka sitt besök online. I år tar vi även bort åkband och åkbiljetter. Det finns bara en biljett till Gröna Lund och den kallar vi för “Ticket to Ride”, för det är precis vad det är – en entrébiljett där också alla åkattraktioner ingår. Det betyder att alla bara betalar ett pris för entré och då ingår även alla attraktioner, förutom House of Nightmares, säger Annika Troselius, informationschef, Gröna Lund.

Under helger och högsäsong delar vi upp våra besökare på ett förmiddagspass, klockan 09.30-15.00 och ett eftermiddagspass mellan klockan 16.00-22.00. Vi vet att det finns ett stort behov av att kunna göra aktiviteter utomhus med sina barn på ett säkert sätt. Genom att dela upp dagarna i två pass kommer fler gäster att kunna besöka oss, men fortfarande på samma säkra sätt. Gästerna får också en ankomsttid så att det inte blir trängsel i entréerna och det finns digitala köer till utvalda attraktioner och matställen. Där man inte kan köa digitalt finns distansmarkörer precis som i butiker och vi har skyltar och trängselvärdar som påminner våra gäster om att hålla avstånd. 

Hur ser bokningsläget ut?

Vi märkte att det fanns en stor efterfrågan på att besöka Gröna Lund när vi släppte biljetterna. Vi sålde drygt 100 000 biljetter de första dagarna och flera dagar i juni blev snabbt slutsålda. Om man vill vara säker på att få biljetter till ett specifikt datum bör man boka så tidigt som möjligt. I år släpper vi bara in ett begränsat antal gäster och vissa dagar kan bli och blir fullbokade, säger Annika Troselius, informationschef, Gröna Lund.

Har ni infört några nyheter? 

Vi har rekordmånga nyheter i år! Bland annat den mäktigaste attraktionen i Gröna Lunds historia, Monster – King of Roller Coasters. Det är en specialdesignad inverterad berg- och dalbana från en av världens bästa berg- och dalbanetillverkare som tar dig 34 meter upp i luften, utsätter dig för 4.5 G-krafter och där du åker upp och ner 4 gånger. Sedan har vi en stor satsning på mat och dryck med sex nya matupplevelser: Biergarten, Dansken, Willie’s Wieners, Sam’s Deli, Pasta la Vista och Giovanni’s Gelato, säger Annika Troselius, informationschef, Gröna Lund.

Lena Möller, Marknad och försäljningschef, Astrid Lindgrens Värld.

ASTRID LINDGRENS VÄRLD

Vilka åtgärder har ni vidtagit för att motverka smittspridningen?

– Vi har gjort massor med åtgärder. Vi följer de rekommendationer och råd som gäller från Folkhälsomyndigheten, säger Lena Möller, Marknad och försäljningschef, Astrid Lindgrens Värld.

Hur ser bokningsläget ut jämfört med förra året? 

– Vårt gästboende är i stort sett fullbokat fram till första veckan i augusti, säger Lena Möller, Marknad och försäljningschef, Astrid Lindgrens Värld.

Har ni infört några nyheter? 

– Vi byggde om Villa Villekulla miljön förra året så den är vår nyhet även i år då det inte var många som fick se den under de 11 dagar vi hade öppet under förra året, säger Lena Möller, Marknad och försäljningschef, Astrid Lindgrens Värld.