Annons:

Premium

En miljard till förstärkt Öresundsförbindelse

Öresundsbrons kapacitet räcker till 2050, men då behövs stora investeringar i landanslutningar både på danska och svenska sidan. I Trafikverkets nationella plan 2022–2033 satsas en miljard för bättre anslutningar. Text: Janne Sundling

21-åringen Öresundsbron mår i stort sett bra och trafiken börjar öka igen efter pandemins begränsningar både i bil- och järnvägstrafiken. Men det behövs nu större åtgärder för att öka järnvägskapaciteten via bron. När Trafikverket i förra veckan presenterade förslaget till nationell investeringsplan gör de samma bedömning som Öresundbrokonsortiet tidigare gjort. På den danska sidan sundet görs redan flera investeringar och i det svenska förslaget ingår fyra åtgärder för cirka en miljard kronor som ska säkra kapaciteten för både gods- och persontrafik bortom 2040, enligt Trafikverket.

– De åtgärder som tas upp i Trafikverkets förslag är helt i linje med den studie som vi presenterat, och är viktiga för både godsflödena över bron och för alla de resenärer i regionen som passerar Malmö C, säger Linus Eriksson, vd Øresundsbro Konsortiet, i en kommentar till News Øresund.
I den danska infrastrukturplanen, som antogs i somras, fanns bland annat en utbyggnad av tågstationen vid Köpenhamns flygplats i Kastrup som väntas vara klar 2025.
Under våren 2022 väntas regeringen fatta beslut om den nya svenska infrastrukturplanen.Trafiken över Öresund kan öka också när Fehmarn bält-förbindelsen väntas vara klar 2029. I förra veckan togs första spadtaget till Fehmarn bält-tunneln för både bilar och järnväg mellan Rødby och Puttgarden.