Annons:

Premium

Slutreplik: Poängen är ju inte att göra det värre för någon, utan bättre

Att jag började min bana i resebranschen med att städa bussar när jag var åtta år, och arrangerade mina första paketresor som 13-åring kanske inte bidrar till debatten, men med över 30-års erfarenhet av resebranschen och företagande har jag sett både utmaningar och möjligheter. Som när jag som ledare i rederinäringen mötte den laddade frågan om förskottsbetalningens vara eller icke vara för första gången – och att våga tänka om och tänka nytt, skriver Marcus Pettersson, vd på Trupayers.

Tankarna om efterskottsbetalning kom första gången när vi i ett norskt rederi ville titta på att erbjuda en sådan lösning, men det gick inte med hänvisning till risken för de som erbjöd fakturatjänster inom e-handeln. Det fick mig att verkligen fundera på varför det är rimligt att resenären ska stå för risken istället? För under alla mina år har jag alltid tänkt, och agerat, utifrån kundens bästa. 

Samtidigt har jag också alltid sett det utifrån ett företagsperspektiv – det måste naturligtvis fungera kommersiellt. Under mina 30 år i branschen har även världen förändrats, men också kundernas köpbeteenden och förväntningar. Självklart var Jan Carlzons förord då i en annan kontext. ”Köp din resa av Vingresor så vet du vad du får.” Vem kunde då ana att kunderna själva skulle börja boka sina resor och upplevelser på något som hette internet, och att resor skulle utgöra hälften av en digital mångmiljardmarknad för varor och tjänster 50 år senare? Så i sak menar vi ändå samma sak, men världen, branschen och kundresan ser naturligtvis helt annorlunda ut idag.

Så varför skulle inte resebranschen hänga med utvecklingen på samma sätt som i e-handeln där kunderna inte behöver stå för den ekonomiska risken? Poängen är ju inte att göra det värre för någon, utan bättre. Nöjdare, tryggare resenärer köper mer och oftare. Att branschen – precis som alla andra tar ansvar för sin leverans och hanterar klagomål – ser jag som naturligt och odramatiskt. Jag ser inte varför en researrangör skulle vara mer utsatt för klagomål än någon annan tjänst eller bransch, givet att man levererar det man lovat. Jag är övertygad om att resebranschen gör just det – och då finns ju ingen anledning att oroa sig för missnöjda, klagande resenärer. 

För det finns de facto lösningar, där närliggande branscher bidrar till utveckling. Och ja, numera är jag en av dessa. Att jag tillsammans med ett hängivet gäng med bakgrund i branschen brinner för att skapa högre konvertering i reseindustrin är ingen hemlighet och min debattartikel är öppet insänd utifrån detta faktum. 

Vi har tagit fram lösningar där resenären själv kan välja att betala vid bokning, vid gaten, vid landning på destinationen eller vid hemkomst oavsett reseleverantör. Researrangören får betalt vid bokningstillfället precis som vanligt så att företagen behåller likviditeten. Något som inte tidigare var möjligt. Och det kostar vare sig mer eller mindre för arrangören eller resenären än ett vanligt kreditkort.

Men den stora skillnaden blir för resenären. Ingen oro för inställda flyg eller krångel att få pengarna tillbaka. Det kallar jag trygghet på riktigt, så att få fler vågar trycka på bokningsknappen igen. I just den osäkra tid som vi alla lever i.

Är det lösningen på allt? Naturligtvis inte! Men det är en av de saker som kan hjälpa denna viktiga industri att hitta tillbaka till gamla volymer – både här hemma och ute i världen.

Marcus Pettersson, vd på Trupayers