ill att börja med måste jag tillstå att jag delar Marcus Petterssons syn på reseindustrins positiva bidrag till jobb och välfärd. Turism står för var tionde arbetstillfälle globalt. Även Sverige har under den senaste tiden seglad upp som ett stort turistland. Pandemin har tydligt visat hur mycket Sverige tappat i intäkter från utländska besökare. Detta tapp har inte på långa vägar kompenserats av att de flesta svenskarna valt att semestra hemma. Den globala reseindustrin har starkt bidragit till den exempellösa välståndsökningen vi sett i världen de senaste decennierna där över en miljard människor lyft från extrem fattigdom till en dräglig tillvaro med jobb, skola, hälsovård och semester.
Att få igång resandet är därför av yttersta vikt. Dock ligger inte lösningen i att ändra på betalningsvillkoren. Detta av två skäl.
För det första är reseindustrin uppbyggd genom omfattande samarbeten mellan olika leverantörer som hotell, flygbolag, biluthyrare, bussbolag med flera. Dessa kräver oftast förskottsbetalningar vilket en resebyrå eller arrangör måste förhålla sig till. Resenären kan ju givetvis boka en Business Class biljett och dyraste rummet på hotellet. Då måste man visserligen betala flygbiljetten direkt men får tillbaka pengarna om man väljer att boka av innan avresa. Janne Carlzon jämförelse från 70-talet är inte adekvat då han pekar på förtroendet som researrangören måste bygga upp för att kunderna tryggt skall anlita en.
Den andra anledningen till att lösningen inte ligger i slopad förskottsbetalning är att jag inte tror att det i sig kommer att skapa rusning till att boka resor. Det är andra faktorer som bidrar till en fortsatt avvaktande efterfrågan. Smittspridning, restriktioner, testtvång och allmän osäkerhet om vad som gäller är fortsatt något som dämpar efterfrågan även om vi nu ser vissa ljuspunkter i och med vaccineringen av allt fler. Med det sagt vet jag att charterarrangörerna just nu under den osäkerhet som råder erbjuder generösa av- och ombokningsregler.
Samtidigt måste man dock hålla med om att förskottsbetalning inte är utan utmaning för resenäringen. Detta har visat sig tydligt under pandemin. Konsumentskyddet är ytterst stark inom EU vid köp av framförallt paketresor och i viss mån även flygbiljetter. För det förra finns det en garantiordning som behöver reformeras bland annat genom att inkludera köp av flygbiljetter.
Slutligen är nog jämförelsen med e-handeln inte riktigt verklighetsförankrad. Om man inte använder sig av diverse krediter som t.ex. Klarna är det nog så att man i de flesta fallen måste pröjsa direkt.
Didrik von Seth
Managing Director
SRF – Svenska resebyrå- och arrangörsföreningen