Om man är det minsta driven är det redan utan Omio enkelt att hitta avgångar med tåg för resor i Europa. Det är också enkelt att boka biljetter. Det som är svårt är att få allt på en biljett, det som med en teknisk term heter befordringsavtal. Om alla biljetter ligger inom ett befordringsavtal har man som resenär långtgående rättigheter vid exempelvis förseningar och inställda tåg.
”Lösningen är lite av en kuliss, ärligt talat.”
Den lösning som SJ nu valt via sitt samarbete med Omio är i princip en snygg paketering av lösa biljetter. Något samlat befordringsuppdrag får man inte. Lösningen är lite av en kuliss, ärligt talat. Många som är rutinerade av gäller internationella resor köper sina biljetter hos Deutsche Bahn. Där kan man boka resor till och från orter i Sverige med internationella destinationer. SJ och andra trafikbolag släpper platser till den här typen av biljetter som ofta blir förbluffande billiga. Och DB erbjuder alla resans biljetter i ett befordringsavtal, vilket är perfekt för mig som resenär. Tvyärr finns ett stort hinder. SJ:s nattåg som är en bärande nyckel till den internationella tågtrafiken finns inte med i DB-systemet. Att utveckla bokningssystem är förstås oerhört krångligt, dyrt och tidskrävande.
Att SJ idag samarbetar med Omio och att nattågen inte finns med i det tyska bokningssystemet går kanske att avfärda som barnsjukdomar. Men många som nu prövar sin första utlandsresa kommer att mötas av krångel och besvikelse.
Som resenär hade man kanske helst sett ett samarbete med DB och en Sverige-anpassad version av deras digitala tjänster plus möjligheten att boka nattågen i samma system. Då börjar vi närma oss ett bokningssystem på en rimlig nivå för ett bredare internationellt resande med tåg där SJ:s tåg och nattåg är del av en välfungerande helhet.
Text: Morten Postrup