Annons:

Premium

Debatt: ”Resebranschen måste sluta med förskottsbetalning”

Att få igång reseindustrin för de som vill och kan resa, är viktigare än vi tror. Framför allt för de miljontals människor som får sin försörjning tack vare vårt resande. Men för att resebokningarna ska komma igång på riktigt är det nu dags för flyg- och reseföretag att tänka om. Och göra rätt.

Pandemin har drabbat oss alla på något sätt. Under större delen av mitt yrkesverksamma liv har jag arbetar med resor och resenärer. Mitt hjärta finns i resebranschen. Det senaste året har jag sett hur resenärer och företagsvänner har drabbats ekonomiskt, men på olika sätt. Men med uppdrag som honorärkonsul för Sri Lanka – ett av alla länder där turismen spelar en avgörande roll – ser jag även hur pandemin drabbar hela länder. Där drabbas hundra tusentals människor som är beroende av reseindustrin för att få sin försörjning. Både utifrån resenären som upptäcker ett makalöst vackert land, och affärsresenären som investerar i landet genom bolagsförvärv eller kompetens. Lyfter vi blicken än mer, pratar vi om miljontals människor som får sin försörjning från reseindustrin.
Under flera år har jag förundrats och förvånats över resebranschens sätt att ta betalt. Innan pandemin stod resebranschen för nästan hälften av all e-handel. E-handeln är en självklar kanal idag, med fortsatt stor tillväxt. Det beror på att kunderna känner sig trygga med att trycka på köp-knappen och handla från hela världen. Anledningen är efterskottsbetalning. Vem skulle idag betala kläder, kosmetik, cyklar eller tv-apparater i förväg utan att ha någon aning om vad som packas ned i paketet? Ingen. Men i resebranschen är det är självklarhet. 
Så här sa en av resebranschens allra största profiler, Jan Carlzon, i ett förord till Vingresors katalog för nästan 50 år sedan. ”En semester är ju ofta lika dyrt som en frysbox, en färg-TV eller en diskmaskin. Men den har inte ett års garanti. Ni kan inte titta på den eller pröva den innan ni köper. Den kan inte bytas om ni inte skulle bli nöjd. Och värst av allt: Ni betalar vartenda öre i förskott. Innan ni ens sett det ni betalar för. Jag tror inte finns något annat som köps med så mycket blåögd optimism.” Faktiskt har ingenting hänt på dessa 50 år. Fram tills nu.
Nu är det äntligen fler än jag och Jan Carlzon på 70-talet som funderar på det orimliga i att förskottsbetala stora summor för resor som många gånger ligger långt fram i tiden. Det gjorde även Europeiska Revisionsrätten klart för ett tag sedan. Nu är det extra viktigt att belysa detta när vi fortsatt lever i en osäker tid och omvärld, men med än större osäkerhet kring flyg- och reseföretagens ekonomi för en bra tid framöver. 
Därför måste det nu bli mer förändringstryck på reseindustrin. De måste hänga med i utvecklingen och tänka reell trygghet för resenären. Om all annan e-handel arbetar med efterskottsbetalning kan även reseindustrin det, för det finns lösningar. Inte primärt för vår egen reslusts skull, utan också för alla de länder som Sri Lanka, där reseindustrin försörjer miljontals människor runt om i världen.

Marcus Pettersson, entreprenör, utmanare inom resebranschen och honorärkonsul för Sri Lanka i Västsverige