Resor med Sveriges 2 000 turistbussar och deras arrangörer sysselsätter över 20 000 människor. Branschen håller igång hotell, restauranger, teatrar, kultur-, konst, och musikfestivaler m.m. Turistbussbranschen visar upp hela Sverige för svenskar och utländska turister. Utan turistbussen blir det inga resor till konserten på Dalhalla i Dalarna, Lars Lerin i Värmland, Göteborg med Liseberg och trädgårdsutställning. Skärgårdsturer i Bohuslän, Smålands visfestivaler, teaterresor och julmarknadsresor till Stockholm, vintermarknad i Jokkmokk eller konstutställningar på Österlen.
Turistbussen fyller dessutom en viktig lokal funktion av stor samhällsnytta runt om vårt avlånga land. För bland annat lokala idrottsföreningar, hockeyklubben, fotbollsföreningar, pensionärsföreningar, kulturföreningar och näringsliv är en lokal bussresearrangör en central punkt för resandet när man skall ta sig utanför hemorten i Sverige, Norden eller Europa.
Regeringen pratar om grön omställning och gröna investeringar. Är man då medveten om att en turistbuss med 50 passagerare endast drar 2,3 l bränsle per mil. Körs turistbussen med HVO-bränsle (*1) är miljöbelastningen cirka 1% av flygets belastning. Huvuddelen av turist- och beställningstrafiken kör precis som kommersiell linjetrafik på biodrivmedel och redan 2018 var 88 procent av den upphandlade trafiken fossilfri. (*2)
Flyget sponsras nu med miljardbelopp av regeringen och det är inte fel, det är en viktig del av vår infrastruktur men turistbussen som är det klimatsmartaste sättet att resa är minst lika viktig och måste få samma förutsättningar och omsorg.
Vill regeringen spara jobb lokalt, värna om en svensk resebransch som tar miljöansvar och fyller en stor samhällsnytta i hela Sverige är det dags att agera nu. Samtidigt som regeringen avråder från resor och ber om social distansering omöjliggörs det att bedriva verksamhet med turistbuss. Nyförsäljningen av resor med turistbuss har varit obefintlig för alla aktörer sedan inledningen av mars och kommer att vara obefintlig så länge reseanledningar som teatrar, konserter, marknader, utställningar, evenemang m.m. måste hålla stängt p.g.a risken för smittspridning. Om regeringen tror på en framtid med turistbusstrafik måste hjälp ges tills corona pandemin och dess efterdyningar blåst över.
Den 30/6 försvinner nedsättningen av arbetsgivaravgifter. Den 31/7 försvinner möjligheten att permittera på 80%. Om regeringen avser att förlänga stödpaketen så krävs det längre framförhållning än några veckor. Här behövs besked – Nu!
Vi föreslår fortsatt riktade stöd för att täcka fasta kostnader till de verksamheterna som saknar intäkter och kan uppvisa det. Fortsatt omställningsstöd och nedsatta arbetsgivaravgifter till de företag som drabbas extra hårt och tappar alla sina intäkter. Fortsatt möjlighet till förlängt permitteringsstöd upp till 80 % till dessa företag. Allt kopplat till de företag som kan uppvisa stora omsättningstapp, så stöden hamnar rätt.
Vill ni hjälpa oss att rädda svenska företag och jobb är vi beredda att fortsätt arbeta för att svensk bussturism skall vara i världsklass, och det miljövänligaste alternativet att uppleva Sverige, våra grannländer och vårt gemensamma Europa.
Göran Grell och Fredrik Helgesson, ägare.
RK Travel Group AB
Nordens största gruppreseproducent, producerar gruppresor för 120 000 resenärer årligen, som reser med svenska bussbolag, turistbussarrangörer och gruppresearrangörer.
*1 HVO, Hydrerad Vegetabilisk Olja
*2 Källa: FRIDA miljö- och fordonsdatabas, uppgift avser 2018