Annons:

Debatt: Resegarantilagen ödelägger en hel bransch av småföretagare

Resegarantilagen stiftades för att skydda svenska resenärer från att hamna på bar backe när reseaktörer går i konkurs. Men den svenska tillämpningen av lagen hindrar konkurrensen och skadar en hel bransch av småföretagare i resenäringen. Utan att hjälpa konsumenten, skriver Alexis Barnekow, reseentreprenör och vd för Chatflights.

“När flygbolagen ställer in resor så måste alltså en resebyrå, som inte har gjort något fel, gå i konkurs för att kunden ska få ersättning enligt resegarantilagen”

Nu måste resebranschen samla sig och driva frågan mot en förändring. Många svenska resebyråer kan inte bedriva sin verksamhet som det är nu, något måste ske snabbt för att hitta lösningar som gör att svenska reseentreprenörer kan överleva. 

En typisk resebyrå, som det finns cirka 350 av i Sverige, består ofta av en egenföretagare och några anställda. När en resa säljs får byrån betalt av resenären och betalar i sin tur flygbolaget och hotellet. En vanlig paketresa kan säljas för 70.000 kr och ge 5.000 kr i marginal till arrangören. 

När en resa bokas säger lagen att ett belopp som motsvarar det kunden har betalat (70.000 kr) ska tas från kassan och deponeras hos Kammarkollegiet till dess att resenären kommer hem, vilket ofta handlar om flera månader. 

Byrån tar alltså betalt 70.000 kr av kunden, betalar 65.000 kr till hotellet och flygbolaget, och måste utöver det deponera 70.000 kr hos Kammarkollegiet som en garanti för resan, i flera månader. 

I exemplet ovan töms bolagets kassa på motsvarande 14 gånger bruttovinsten, vid varje transaktion. Vi som bedriver verksamheter i resenäringen vet att detta är både omöjligt och orimligt. Omöjligt för att ingen verksamhet klarar negativa kassaflöden och orimligt för att garantikraven ställs på en verksamhet som redan har fullgjort sina förpliktelser, vi har ju erlagt full betalning till flygbolaget och hotellet. 

Än värre blir det när man ser till vem som egentligen bär ansvaret för inställda resor. Problemen beror nästan alltid på flygbolagen, till exempel på grund av strejker, flygbolagskonkurser eller mekaniska fel. När sådant inträffar slipper flygbolagen sitt ansvar, de behöver nämligen inte erlägga resegaranti. När flygbolagen ställer in resor så måste alltså en resebyrå, som inte har gjort något fel, gå i konkurs för att kunden ska få ersättning enligt resegarantilagen. 

Vi behöver hitta en lösning som ger bättre konsumentskydd och möjliggör för mindre aktörer att bedriva sin verksamhet”

Resegarantilagen är en EU-lagstiftning där varje EU-land ges möjlighet till en egen tillämpning av lagen. Danmarks regering valde att lösa det via en resegarantifond, något som både skyddar konsumenter och inte skadar småföretagarna. Samma möjlighet erbjöds den då sittande svenska regeringen men de valde en annan väg. För mindre reseaktörer blev detta en katastrof. 

Något måste ändras, snabbt. Vi behöver hitta en lösning som ger bättre konsumentskydd och möjliggör för mindre aktörer att bedriva sin verksamhet. Det kan göras genom att ge stöd till en resegarantiförsäkring som täcker konkursrisken till en rimlig kostnad. Sådana finns idag men är reserverade för stora aktörer som kan visa flera års vinster, även medelstora aktörer nekas försäkring trots starka balansräkningar och positiva kassaflöden. 

På lång sikt behöver Sverige anta det som Svenska Resebyråföreningen har föreslagit i flera år, en resegarantifond där varje reseaktör betalar in en avgift på 5 kronor per flygresa och person, samt 25 kronor per paketresa och person. Det skulle lösa problemet. 

Alexis Barnekow, reseentreprenör och vd för Chatflights

– Alexis Barnekow, reseentreprenör och vd för Chatflights.

15 kommentarer

  1. Ingvar Ryggesjö: Även Danmark har väl en liknande lösning att man betalar per resenär. Det borde ge en mycket bättre balans.
  2. Hilda Ljunghill: Tack Alexis för en bra sammanfattning av denna absurda tillämpning av lagen! Men hur gör vi för att få politikerna att förstå och agera?
  3. Tim: När i tiden betalar resebyrån hotellet och flygbolaget? Säg att resan för 70 000 bokad i februari för en resa i september? När går pengarna vidare från resebyrån till hotellet och flygbolaget?
  4. Thomas B: Mycket kloka ord, kan bara hålla med till 100%. Otroligt att resegarantin får fortsätta i den form den gör och att flygbolagen går helt fria med sina enorma förskott.
  5. Mia: TACK ! det är dags att något händer med denna orimliga lag som drabbar oss varje dag i branschen ! Hur är det möjligt att vi ska bära ansvar för flygbolag och andra leverantörer på detta sätt ?
  6. Cecilia: Äntligen någon som skriver om detta absurda vi dragits med alltför länge. Vem som helst kan ju inse det orimliga i detta, utom politikerna, som det verkar.
  7. Didrik von Seth: Bra skrivet. Som några säkert vet har regeringen en utredning av resegarantisystemet som statades på initiativ av SRF. Utredningen lägger fram sitt förslag i juni och vi har anledning att tro att många av de saker som tas upp i artikeln kommer att adresseras.
  8. Alexis Barnekow: @tim: Resan betalas i ditt exempel i februari och pengar måste deponeras ända tills resenären kommer hem i september. Resebyrån betalar i princip alltid flyget vid bokningstillfället, hotellet betalas också vid bokningstillfället i de flesta fall.
  9. Alexis Barnekow: @ingvar jag är osäker på exakt hur Danmarks lösning fungerar men jag vet att den bygger på rimlighet. Sveriges system bygger på att varje resebyrå måste lägga undan pengar på ett sätt som gör att konsumenten skyddas om ALLA resebyråer i Sverige går i konkurs SAMTIDIGT. Det är väldigt märkligt. Danmark har insett att det inte kommer hända och förstår att det räcker om alla byråer bidrar lite till en pott som kan utnyttjas när det behövs.
  10. Sara: Väldigt bra sammanfattning och enkelt belyst den regel som idag dödar småföretagare och inte hjälper kunderna något nämnvärt. Har precis glädjande sålt fler resor, uppdaterat min budget och fått en ytterligare garanti på 250.000 kr att erlägga.... Glädjen försvann snabbt!
  11. Per Lind: Denna idé presenterade jag på en TUR-mässa för 20 år sedan. Enligt min idé skulle garantin tas via momsredovisningen. Ta en avgift på 0,5% procent av resebyråns omsättning och lägg dessa pengar i en gemensam fond för alla transporter. Enkel administration, alla är skyddade, vare sig det gäller en enkel busstransport eller en jorden-runt-resa.
  12. Alexis Barnekow: @sara det är så bedrövligt. Alla har samma problem. Jag har förstått att de stora aktörerna överdriver sin budget med uppåt 100% i början av året för att slippa administrationen som krävs för att skicka in en ny budget om man råkar sälja mer än förväntat. Så i praktiken erläggs uppåt dubbel resegaranti för att administrationen är så krånglig. Det är ju omöjligt för mindre aktörer som inte har resegarantiförsäkring men fungerar för de som har det. Det blir ju en kostnad som inte borde finnas, men kassan töms i alla fall inte på pengar som i ditt fall. Det är imponerande att du lyckas bedriva reseverksamhet trots denna mördande lag. Jag antar att du måste börja tacka nej till kunder om du växer mer?
  13. Alexis Barnekow: @Hilda Ljunghill: Jag tror faktiskt att kommentarerna i detta kommentarsfält hjälper. Om vi är många som skriver här så förstår kanske politikerna vidden av detta. Har Travel News en kanal där vi kan fortsätta diskussionen, kanske i en Facebookgrupp?
  14. Didrik: Ett 80-tal av SRF:s medlemmar har idag möte med resegarantiutredningen. Ett utmärkt tillfälle att framföra synpunkter.
  15. Sara: Ja tyvärr så behöver man isåfall tacka nej om de hamnar inom samma period eller så belägger man sig personligen med dyra lån för att lösa situationen... Det är ju så tråkigt att behöva ge upp...