Alla kryssningar måste vara hållbara – inte bara för att värna miljön utan faktiskt också för branschens överlevnad. Kryssningsbranschens mål är att ge gästerna en semester med vackra upplevelser. Därför måste både fartyg, destinationer och upplevelser vara väl förankrade i hållbara principer.
Att minska utsläppen i de hamnar och destinationer kryssningsfartygen besöker känns extra viktigt. Royal Caribbeans mål är att 2025 ha reducerat svaveloxider (SOx), kväveoxider (NOx) och partiklar (PM) med 99 procent när vi ligger vid kaj. Det vill vi bland annat göra genom att öka möjligheterna till att använda landström, så att motorerna kan hållas avstängda när vi ligger i hamn, och genom att rena våra avgaser med hjälp av katalysatorer och scrubbers.
Branschen har jobbat för att minska utsläppen av växthusgaser under många år och idag står kryssningsflottan med sina 300 skepp för ungefär 0,2 procent av det globala koldioxidavtrycket. Och det görs mycket på området.
2016 startade Royal Caribbean ett samarbete med WWF för att minska utsläppen av just växthusgaser (GHG) med 35 procent fram till 2020. Vi har redan nu minskat med 37 procent och vi fortsätter att utvecklas och ska bli ännu bättre genom att investera i ny teknik. Från 2022 kommer bland annat våra nya fartyg drivas av LNG och ny bränslecellsteknik och på så sätt minskas utsläppen ytterligare. Vi miljökompenserar även genom att investera i en vindkraftspark.
När vi anländer till en destination med ibland så många som 6 600 gäster, är det viktigt för såväl lokalbefolkningen som gästerna och oss att allt görs så hållbart som möjligt. Därför samarbetar Royal Caribbean med WWF för att certifiera 1 000 lokala researrangörer fram till 2020, baserat på FNs program för hållbar turism. Det är glädjande att vi redan nu har överträffat målet och har 1 400 certifierade lokala partners på de destinationer vi besöker.
Kryssningsindustrin lever av havet. Utan vackra destinationer och kristallklart vatten är vi inte attraktiva för våra gäster. Därför måste vi – och hela branschen – arbeta hållbart!
Geir Kronbæck, Nordisk VD, Royal Caribbean Cruise Lines