Här är den tredje:
Den klassiska norska miljarden kommer från havet. Det gäller fortsatt fisk, men absolut inte passagerarfartyg. Dess äldsta miljardär står dock stadigt på tunet.
Olav Thon, 98 år gammal, den excentriske miljardären i färgglada luvor, är bondpojken som blev Norges störste fastighetsägare, främst stora köpcenter och hotell, en del inom egna Thon Hotels. Men han har också ett samarbete med andra hotellkedjor, där andra driver och Olaf Thon äger fastigheten, en hel del i Sverige. I pandemin har det varit en lysande riskspridning. När Norge stängde sina gränser blev det tvärstopp i gränshandeln, något som norrmännen kallar Harryhandel. Elaka tungor i Sverige sade att det var för att hålla uppe de höga priserna i norsk handel på främst livsmedel och sprit. Visst tjänade norska staten på det. Men många av shoppingcentren på svenska sidan har byggts och ägs av norska intressen, bland annat Thon. I sina bolag, Stormgård och Thongård, kontrollerar den excentriske Thon, runt 70 miljarder NOK. Han är gift, men har inga barn. Så förmögenheten kommer att gå till välgörenhet är det tänkt.
Den yngste i miljardärstoppen är 28 årige Gustav Witzöe från ön Fröya i nord som fått ett laxodlingsimperium av pappa och har 45 miljarder i förmögenhet. Nu undrar ni vad odlad lax har med reseindustrin att göra? Men då kanske ni inte hört talas om den nya laxterminalen på Gardermoen för 800 miljoner som nu byggs, för färsk lax flyger. Även statliga Avinor planerar för ännu en laxterminal i Oslo och Qatar Airways flyger tre gånger i veckan från Harstad i norr till Doha, i full laxklass. Inget har så bråttom som en död lax, som lastarna på flygplatsen säger när ännu en jumbomaskin ska fyllas. Fisken räddade Gardermoen när det var som värst. Witzöe är inte ensam i 400-klubben att ha blivit rik på fisk.
Björn Tore Larsen hör till klättrarna i 400-klubben. Han startade som många andra i den maritima världen, innan han blev rik på bemanningsföretag till sjöss och lufts och med 1,3 miljarder på fickan beslutade sig att starta Norse Atlantic Airways. De har tagit över hälften av Norwegians Dreamlinerflygplan och startar i vår trafik från UK, Frankrike och Norge till USA i den svåra sportgrenen lågprisflyg på långdistans. Det går åt skogen, säger många i Sverige. Men i Norge är tongångarna mer optimistiska som ni förstår. Kapitalet är på plats, tillstånden klara och flygplanen färdigmålade. Björn Kjos hör till investorerna.
”Norwegian Cruise Lines startades i Norge av Knut Kloster, som dog 2020, men innan dess sålt sin skapelse, före krisen, till USA”
Men även i 400-klubben finns det dem som drabbats hårdare av pandemin än andra. Framförallt är det delar av shippingindustrin, som drabbats. Olja, off-shore och containers går som tåget. Men kryssningsindustrin är i fortsatt sjönöd. Torstein Hagen, ägare av Viking Cruises, världsledande på flodkryssningar, gick ned från 60 till 40 miljarder och Olav Nils Sunde ägare av världens två största kryssningsfärjor i trafik Oslo-Kiel och andra i Color Line tappade 4,25 miljarder. Vilhelmsens rederi,grundat 1861 med huvudkontor i Lysaker har givetvis tappat stort på sin del i Royal Carribbean Cruise Lines. Men deras del av svensk-norska Wallenius-Wilhelmsen, världens största rederi för biltransporter har inte påverkats nämnvärt. Norwegian Cruise Lines startades i Norge av Knut Kloster, som dog 2020, men innan dess sålt sin skapelse, före krisen, till USA. I familjen finns dock “The World” fortsatt kvar, fartyget som med 165 bostadsrätter ombord kryssar i evig cirkel, likt en modern Flygande Holländare.
Lite längre ned på miljardärslisten finns bröderna Ugland med Lufttransport AS som flyger på Svalbard och är stora på helikoptertrafik. Bröderna Ugland från Grimstad ärvde en shippingförmögenhet de satte vingar på. De driver en resebyrå för globala jaktresor och en vapenhandel, föder upp islandshästar och är passionerade jägare. De passar på sitt sätt in bland de mer excentriska miljardärerna.
”Våra grannar i väst framhåller gärna att de är världens bästa demokrati och en sportslig stormakt. Antyder man att de har oligarker blir det mulet över fjällen.”
Vi kan ju inte avsluta utan att kort presentera den rikaste i 400-klubben. Han är ingen storinvestor i resebranschen, men ändå ett bevis för att den norska “miljardärsmyten” är en sanning som präglar landet.Kjell Inge Rökken är Norges rikaste. Dyslektiker och utan akademisk skolning drog han som 18-åring för att fiska torsk i USA. Efter några tuffa år hade han byggt upp en flotta fiskebåtar i de stormiga hummervattnen utanför Alaska och kunde dra hem med två miljarder på fickan, idag närmare hundra. Familjen äger idag hela Aker-Kvaerner koncernen, med varv och off-shoreutveckling samt satsningar på alternativ energi. En norsk hjälte, som satsar på eget bistånd bland annat till oceanforskning och välgörenhet. Forbes kallar honom en hänsynslös företagspirat och han har varit inblandad i en rad skandaler.När pressen kommer tiger han som en mussla.
Våra grannar i väst framhåller gärna att de är världens bästa demokrati och en sportslig stormakt. Antyder man att de har oligarker blir det mulet över fjällen.
Jan Ohlsson
Jan Ohlsson är rese-och flyganalytiker som tillbringat hela pandemitiden på Fornebu, vars enda kvarvarande flygtrafik är taxiflyglinjen med sjöflyg till miljonärernas sommarhage Kragerö.