– Reaktionerna på regeringens så kallade stödpaket är väldigt negativa. Det man bjuder är armbågen. Lån till väldigt hög ränta är flygbolag som BRA inte intresserade av. SAS är inte heller speciellt intresserade av ett sådant stöd. Det är ett slag i luften, säger flygexperten Jan Ohlsson, och tillägger:
– Ingen ser något vettigt stöd i det här och det är en fråga om liv och död för bolagen och de anställda.
Jan Ohlsson anser att flygbranschen skulle må bättre om man tog bort flygskatten, arbetsgivaravgifterna och minskade flygplatsavgifterna för att minska den hårda smäll som coronaviruset innebär.
– Nästan alla flygbolag i Europa, utom Vitryssland, pausar sin trafik. Men BRA pausar allt och gör det över en väldigt lång period, ända till den 31 maj. Det är förvånande att man stoppar så länge. Flera andra bolag har valt att pausa trafiken fram till mitten eller slutet av april, säger Jan Ohlsson.
Han är osäker på om alla de bolag som nu tagit sina flygplan ur trafik kommer tillbaka.
– Frågan är om de klarar att komma tillbaka även om de pausar. När de väl kommer tillbaka måste de få folk att börja flyga igen och de måste flyga en god stund innan de får upp farten igen, säger Jan Ohlsson.
Han hänvisar till vad Tysklands dominerande flygbolag Lufthansa har sagt.
– De har sagt att de kommer tillbaka, men att de kommer att bli ett väsentligt mindre bolag. Det gäller SAS, BRA och Norwegian också. Det här är en rejäl smäll.
Om krisen leder till att flera flygbolag försvinner kan det rubba konkurrensen.
– Om bara SAS blir kvar kan flygande bli en klassfråga, eftersom det kan bli väldigt dyrt. Det slår också mot regioner som är beroende av flyg och mot de som behöver ta flyget för att göra affärer. Flygbranschen är en barometer för vad vi får för ekonomisk utveckling framåt. När flyget mår dåligt kommer det att sprida sig till andra branscher.
En kommentar