– Hotell- och restaurangbranschen är den bransch som drabbats hårdast av denna kris, därför vill jag självklart stötta genom att köpa ett rum. Hotellnatten som ingår skänker jag till sjukvården. Eftersom rum nummer 9 inte fanns så kändes 1910 som det självklara valet, säger Markus Rosenberg.
Fotbollsspelaren närvarade när hans skylt sattes upp utanför rummet i dag, och på skylten står hans namn och citatet “Fast natten är svart är alltid himmelen blå”. Paketet går under namnet ’Be a Local Hero’ och kostar mellan 5 000 och 10 000 kronor.
Hotellet kan sälja upp till 442 hotellrum och har i dagsläget sålt ungefär 15 rum.
– Det är härlig respons från Malmöiter, många ville köpa just rummet 1000. Vissa har en siffra som är speciell för dem och andra har roliga minnen från ett rum de har bott i och vill hylla. Bland annat har Frank, 2 år, köpt det rummet han blev till i, säger Jens Lyckman, vd på Clarion Malmö Live.
Hotellpaketet är tänkt att stödja lokala aktörer genom att till exempel köpa tröjor från MFF, biljetter från Big Slap, öl från Hyllie bryggeri och sin egen restaurang Kitchen & Table. En övernattning i sitt eget rum är även inkluderat, här uppmanas man att skänka övernattningen till personal inom i vården i Malmö.
– Det kändes konstigt att signera en matchtröja som jag inte kommer bära. Jag tyckte de var väldigt snygga i år dessutom, säger Markus Rosenberg.