Innan slutet av 2030 kommer hela den nuvarande flygflottan i Sunclass Airlines, som är Vings eget flygbolag, att ha ersatts till neo-modeller. Ytterligare ett nytt flygplan kommer redan nästa vecka med en planerad avgång från Köpenhamn till Gran Canaria den 22 december. Därmed har resekoncernen kommit ett steg närmare målet om att reducera CO2-påverkan med 25 procent till 2030.
Det aktuella flygplanet är en långtidslease från amerikanska Airlease Corporation. Det beskrivs som en ”miljardinvestering” av bolagets pressansvarig.
2022 lanserade resekoncernen Nordic Leisure Travel Group, där både Sunclass Airlines och Ving ingår, en omfattande strategi för att reducera CO2-utsläppen från arrangörens flyg och hotell. Flygtrafiken utgör idag cirka 3 procent av världens samlade CO2-utsläpp och som Nordens ledande researrangör önskar man att ta ansvar för att klimatoptimera flygverksamheten både genom att reducera CO2-utsläppen och investera i ny teknologi som ska utveckla framtidens gröna bränslen.
Gällande reduktionen av CO2 med -25% till 2030 så är det i jämförelse med 2019 och är per passagerar-kilometer.
– Vårt långsiktiga mål om att nå netto noll 2050 baseras på en mix av olika åtgärder, som bland annat, ny teknologi gällande både flygplan och motorer, andra typer av förnybara bränslen som SAF och eSAF, CCS-tekniker för infångning av CO2, skriver bolaget till en kommentar till Travel News.
– Helt konkret har vi i koncernen ett mål om att reducera C02-avtrycket på våra resor med 25 procent innan 2030 och nå nollutsläpp till 2050. I den planen är bytet av flygflottan mycket centralt. Därför är det extra glädjande att vi nu kan flyga ur 2023 med hela tre nya neo-flyg i flottan och att hela skiftet faktiskt ser ut att gå snabbare än förväntat, säger Valdemar Warburg, vd för Sunclass Airlines i ett pressmeddelande.
Det är inte enbart klimatfrågan man har fokus på att förbättra med de nya neo-flygplanen. Kundupplevelsen ombord har ökat markant sedan den första neo-maskinen lyfte från Köpenhamn den 26 juni i år. Responsen från gästerna har varit överväldigande, berättar Valdemar Warburg.
– Det är särskilt de ergonomiska sätena som får mycket ros liksom de stora skärmarna vid varje säte samt den lägre ljudnivån i kabinen, vilket är något som gästerna lyfter i sin feedback till oss. Det är vi väldigt glada för, inte minst kollegorna i kabinen som också har fått en ännu bättre arbetsplats 10 kilometer upp i luften, avslutar Valdemar Warburg i ett pressmeddelande som samtidigt förtydligar att ljudnivån i kabinen är hela 33 procent lägre än i tidigare modeller, liksom att belysningen är mer dämpad och på så sätt skapar en lugnare atmosfär ombord, enligt ett pressmeddelande.