“Endast 13 procent av svenskarna i Tickets Sifoundersökning uppger att de är villiga att helt avstå semesterresor på grund av det ekonomiska läget”
Den senaste tidens stigande matpriser påverkar de flesta svenskars vardag, och sätter även sin prägel på semesterresandet. I Tickets Sifoundersökning svarar 39 procent att de höga matpriserna påverkat deras semesterresande. Detta är fler än de som påverkas av höga elpriser (34 procent), bränslepriser (28 procent) eller boräntor (24 procent). Trots tuffa ekonomiska tider är det dock få som är beredda att helt avstå semesterresor, och Tickets bokningsstatistik visar att resandet hittills i år ökat med 7 procent jämfört med samma period 2019, innan pandemin.
– Efter tre år utan utlandsresor för väldigt många så står en utlandssemester högt på önskelistan nu när det återigen är enkelt och smidigt att ta sig ut i världen. Då är det annat som prioriteras bort för att man äntligen ska kunna få sol, bad och miljöombyte igen, säger Michael Kapil, Marknadschef på Ticket.
Endast 13 procent av svenskarna i Tickets Sifoundersökning uppger att de är villiga att helt avstå semesterresor på grund av det ekonomiska läget. Fler än hälften väljer i stället att anpassa sin resa genom att åka till billigare resmål eller försöka hitta billigare flygbiljetter. Även detta avspeglas i Tickets bokningsstatistik, där resandet till långväga destinationer nästintill halverats medan resandet inom Europa i stället ökat kraftigt.
– Korta flygresor är billigare än långa, så genom att hålla sig inom Europa kan man spara mycket pengar och ändå uppleva världen och få en välbehövlig paus från vardagen tillsammans med nära och kära, säger Michael Kapil.
2023 väntas bli det första året sedan pandemins start där utlandsresandet återgår till normala nivåer, detta trots stigande kostnader hos svenska hushåll. Utlandsresor har omfattats av många begränsningar och restriktioner de senaste åren, och nu när världen öppnat upp så visar Tickets bokningsstatistik att det finns en stor uppdämd reslust bland svenskarna.