Annons:

Ny körkortsklass för husbilar införs

Ny körkortsklass för husbilar införs

EU-kommissionen, Ministerrådet och EU-parlamentet är överens om ett nytt körkortsdirektiv inom EU.

EU:s tre beslutande organ är nu överens om regelverket för ett nytt körkortsdirektiv. Glädjande för alla husbilsägare införs nu en ny körkortsklass kallad B99 som innebär att tillåten totalvikt höjs till 4 250 kg. Vilka krav som skall gälla för körkortsklassen är upp till medlemsländerna att bestämma. De alternativ som finns är antingen krav på minst sju timmars utbildning, krav på godkänt förarprov eller krav på båda alternativen. Det framgår av ett pressmeddelande,

– Vi är glada för att man inom EU har lyssnat till våra argument och skapar en möjlighet att köra tyngre husbilar utan att behöva genomgå alla krav som gäller för lastbilskörkort, säger Per Nilsson, ordförande i Husvagns- och Husbilsbranschens Riksförbund (HRF) i en skriftlig kommentar.

Resultatet av förhandlingen skall nu bekräftas av Ministerrådet och EU-parlamentet innan det 4:e körkortsdirektivet publiceras. Efter att direktivet är publicerat har medlemsländerna upp till 36 månader på sig att implementera direktivet i nationell lagstiftning.

Anledningen till att tillåten totalvikt behöver öka är de ökade krav som EU ställt på tillverkarna gällande fordonens konstruktion och säkerhetssystem. För att uppfylla kraven har fordonen blivit tyngre och nuvarande gräns på 3 500 kg räcker inte till.

B99 reglerna gäller endast för husbilens totalvikt. Det blir inte tillåtet att med B99 till en husbil som har en totalvikt om 4 250 kg koppla ett släp. Förslaget till nytt direktiv påverkar inte de så kallade ”farfarsreglerna”, det vill säga att om du har tagit ett B-körkort före 1 juli 1996 (som aldrig varit återkallat) så är det tillåtet att framföra alla personbilsklassade husbilar oavsett husbilens totalvikt. Detta då det på körkort utfärdade före det datumet inte fanns någon max vikt.

– Från HRF önskar vi såklart att våra svenska politiker så snabbt som möjligt bestämmer sig för vilka krav som skall gälla och implementerar det i svensk lag. Realistiskt bör det gå att införa senast till hösten 2026, säger Per Nilsson.

Comments

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Våra regler är enkla:Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

0 kommentarer Öppna