First Camp och campingbranschen generellt påverkades negativt av Covid-19-pandemin under 2020, främst genom ett stort tapp av utländska gäster som i vanliga fall står för cirka 25 procent av gästnätterna i den svenska marknaden. Effekterna av pandemin på First Camp är dock betydligt mindre än för många andra aktörer i resebranschen. First Camps omsättning för 2020 väntas landa 15 till 20 procent lägre (proforma, för samma antal destinationer) än 2019.
”2020 var ett speciellt år även för oss och våra medarbetare gjorde fantastiska insatser under året för att hantera pandemin. Vi är dock övertygade om att campingbranschen på sikt har minst lika goda framtidsutsikter som tidigare. Därför storsatsar vi nu för att fortsätta förbättra gästupplevelsen på våra destinationer, och lägger också till vår 45:e destination genom förvärvet av Frigård camping i Danmark”, säger First Camps VD Johan Söör i ett pressmeddelande.
Frigård camping ligger på södra Jylland, strax norr om den tyska gränsen och staden Flensburg. Campingen har över 700 campingtomter och ett 30-tal stugor. Förvärvet genomförs av United Camping Holding AB, moderbolaget till United Camping AB, och kommer att finansieras genom ett kapitaltillskott från koncernens nuvarande ägare. Driftsmässigt kommer Frigård camping att ingå i First Camp-kedjan och övertagandet planeras till den 1 februari 2021.
I investeringsplanen för 2021 ligger också underhålls- och standardhöjande investeringar på befintliga destinationer, byggnation av åtta nya stugor på First Camp Stensö – Kalmar och ett nytt campingområde på First Camp Åhus – Kristianstad.
De totala investeringarna för 2021 planeras till cirka 130 miljoner SEK, inklusive förvärvet av Frigård camping, och flexibilitet finns för att parera eventuella förändringar i förutsättningarna under året. Det finansiella resultatet för 2020 presenteras i början av februari 2021.
2 kommentarer