FlixBus har ett händelserikt år att se tillbaka på. 2019 gjordes det nya satsningar med flygplatstransfer, man ansökte om att trafikera tåg i Sverige, samtidigt som fler busspartners anslöt sig till företagets nätverk. FlixBus passagerardata till/från/inom Sverige visar fördubblade siffror. Från 1 miljon passagerare under 2018, till 2 miljoner passagerare under 2019.
Peter Ahlgren, VD för FlixBus Norden berättar i ett pressmeddelande: ”Det har varit en otroligt spännande resa att vara med och bygga Sveriges ledande expressbussföretag. På endast 2 år har vi gått från att ha 2 busspartners till att ha över 20 busspartners som dagligen tar resenärerna till deras slutdestinationer. Och resan fortsätter. Under 2020 hoppas vi ha FlixTrain rullande!”
Globala tillväxten fortsätter: 62 miljoner resenärer under 2019
Moderbolaget bakom FlixBus och FlixTrain hade hela 62 miljoner passagerare under 2019. En ökning med 37 procent jämfört med 2018, då ökningen var 40 procent jämfört med det föregående året. FlixBus och FlixTrain förbinder idag 2500 resmål i 30 länder och har under 2019 även välkomnat Kamil Koç och Eurolines till sitt nätverk. I USA har FlixBus varit verksam sedan 2018 och har under året lagt till nya destinationer i Florida, New York, Oregon, Texas och Washington.
Innan 2019 nådde sitt slut lanserades bolagets nya varumärke FlixCar, som för närvarande endast finns tillgänglig i Frankrike.FlixTrain fortsätter att växa, inte enbart i Tyskland utan även i Sverige där planen är att ha sina första gröna tåg på spåren under 2020.
”Vi växer så det knakar – på endast sju år har FlixBus lyckats bli den världsledande expressbussoperatören med fler än 400 000 anslutningar till tusentals destinationer.” berättar Peter Ahlgren ”Jag tror starkt på att efterfrågan för prisvärda och bekväma kollektivresor kommer att försätta att öka, inte minst p.g.a. en ökande miljömedvetenhet. Det är mindre känt i klimat- och tågdebatten att bussresor ofta är det mest miljövänliga sättet att resa långa sträckor utanför Sverige då tågen tenderar att gå på el som kommer från kol- eller gasverk. I Sverige kommer vi att lansera FlixTrain och för dom som inte bor nära järnvägen har våra bussar en stor klimatfördel jämfört med bil och flyg.”
Det nya decenniet kommer att bringa fler ambitiösa expansioner med FlixBus i Sydamerika och Asien. Dessa satsningar kommer att finansieras av kapitalet som togs upp under sommaren 2019, när FlixMobility framgångsrikt stängde två stora finansieringsrundor. Både nya investerare, som TCV och Permira, och bolagets tidiga investerare, som HV Holtzbrinck Ventures, ingick ett strategiskt partnerskap med FlixMobility, vilket möjliggör en ännu snabbare tillväxtstrategi.