Annons:

140 000 resenärer kan ha rätt till ersättning från Scandorama

Scandorama och Ölvemarks har dömts till drygt 11 miljoner kronor i böter för sitt kartellsamarbete, men den summan kan mångdubblas om de 140 000 drabbade resenärerna kräver ersättning. - Det handlar om 70 till 80 miljoner kronor totalt, säger en källa till DN.

Under åren 2007 och 2008 hade Ölvemarks och Scandorama ett olagligt samarbete om prissättning. I februari dömdes bussbolagen att betala drygt 11 miljoner kronor i böter för kartellsamarbete, men nu säger källor att denna summa kan mångdubblas.
– Alla som har rest med dem har rätt till ersättning, det handlar om 70 till 80 miljoner kronor totalt, säger en insatt källa till DN.
Om de mellan 120 000 och 140 000 drabbade resenärerna skulle ta strid för att få ersättning kan det alltså stå bolagen dyrt. Konkurrensverket konstaterade att priserna sattes mellan 10 och 20 procent för högt av bolagen.
– Det handlar om väldigt mycket pengar, 70 till 80 miljoner kronor totalt. Bara i Stockholmsområdet är det 35 000 till 45 000 drabbade som ska ha tillbaka uppskattningsvis 20 till 25 miljoner kronor. Och då ljuger vi inte, då är vi i underkant, säger DN:s källa som tidigare har arbetat på ett av bussbolagen.
Ölvemarks vd Bengt Ölvemark ställer sig frågande till uppgifterna att kunderna som ska ha fått betala överpriser skulle kunna driva grupptalan mot Ölvemarks och Scandorama.
– Jag är ingen juridisk expert, men genom att Konkurrensverkets böter på 11 miljoner är väl saken utagerad för vår del. Jag har aldrig hört talas om något sådant fall, säger han till Travel News.
Men Konkurrensverket bekräftar att den som anser sig ha drabbats av fifflet kan ta strid mot bolagen.
– Och det gör man i form av att man stämmer bolaget och yrkar skadestånd, säger Linda Skoogberg, biträdande avdelningschef på Konkurrensverket.
Hon menar dock att det inte är klarställt att varenda resa under de två åren var felaktigt prissatt.

Kommentarer är stängda.