Arlanda har kapacitet att ta över, och fokus ska ligga på hur Arlanda kan utvecklas, förklarade utredaren som utsågs i april.
– Men man har i för låg grad sett till inrikestrafiken i Arlandas utveckling. Vid en avveckling får man ”Brommafiera” Arlanda så gott som möjligt, sa Magnus Persson, men erkände att det fanns komplikationer och att Arlandas framtida utveckling inte fanns med i hans uppdrag.
– Det är ingen enkel matematik att lägga Brommas trafik ovanpå Arlandas trafik
På kort sikt kan linjeflyget placeras på Arlanda. På lite längre sikt ser vi en turbulent marknad, alla aktörer kommer inte klara den nivå man haft 2019. Därför kan vi anta att det lämnas tillbaka kapacitet även i peaktider, sa han.
Utredaren betonar att det finns stor osäkerhet om pandemins effekter på flyget.
– Framtidsprognoserna visar att inrikesflyget får ny struktur på ny nivå. 2019 års volymer kommer kanske uppnås först år 2035-2040. Och det är inte säkert att vi får återgång till förhållandena 2019. Det vi kan säga är att det som hänt får stor effekt på inrikes tjänsteresor över dagen.
Det nuvarande avtalet för Bromma med Stockholms stad löper till år 2038. Men Svedavia har enligt det en ensidig rätt om förtida uppsägning på 36 månader. Men utredaren konstaterar att det krävs politiska beslut (läs: i riksdagen) för att påbörja en avveckling av Bromma.
– Det handlar om att ”avveckla skyndsamt”, men ansvarsfullt. Fattar man beslut under nästa år kan Svedavias engagemang i Bromma vara avvecklat 2025-2027, sa Magnus Persson.