Swedavia har konstaterat att efter flygets Corona-kollaps är två flygplatser en för mycket i Stockholm under överskådlig tid. Känns svårt att argumentera emot. Det är nog ganska få i stockholmsflygplatsernas upptagningsområde som i praktiken har signifikant kortare restid till Bromma än till Arlanda. För mig är det likvärdigt även om Bromma fågelvägen ligger betydligt närmare. Ska man åka i rusningstid måste man lägga på en rejäl kö-marginal för körningen till Bromma. Med spåranslutning finns dessutom goda möjligheter att skapa klimatsmart resande till och från Arlanda, något som inte gäller för Bromma.
Det är nog bättre med en flygplats för Stockholm. Ger också Arlanda en chans att knappa in på Kastrups försprång. Lär glädja Stockholms handelskammare som ju drömmer om Stockholm som ”the Capital of Scandinavia” och ett Arlanda större än Kastrup är rosen i det knapphålet. Så rent rationellt är det antagligen rätt att avveckla Bromma. Om man lyckas vet vi inte. Bromma är Stockholms egen inlandsbana. Båda har inflytelserika försvarare.
Swedavia äger inte marken Bromma ligger på utan betalar en årliga hyra för detta på sju miljoner kronor. Häpnadsväckande billigt. Oppositionsrådet i Stockholm Karin Wanngård (S) hävdar att marken är värd 30 miljarder. Det nuvarande avtalet löper till 2038.
Det som förvånar mig är att Swedavia går ut så rakt rätt upp och ner med vad man vill. Det försämrar ju förhandlingssituationen. Som jag ser det borde Swedavia se möjlighet att vinna två saker (förutom den egna besparingen): Få ut max av Stockholms stad genom att ge staden möjlighet att realisera ett värde på 30 miljarder kanske 15 år i förtid. Den som har 5 procent avkastningskrav skulle tycka att det var värt nästan 20 miljarder. Den andra är att man politiskt vill få möjlighet att kunna bygga ut Arlanda trots ett flygfientligt MP i regeringen. ”Vi är beredda att lägga ner en hel storstadflygplats mot en mindre (endast en ynka landningsbana) investering i Arlanda.”
En katt har som bekant nio liv. Hur många Bromma har det vet vi inte ännu.
8 kommentarer