Annons:

BRA får förnyat miljöcertifikat

Inrikesflygbolaget BRA har idag fått sitt förnyade miljöcertifikat av ISO14001. Det innebär att BRA klarat av årets omcertifiering och är fortsatt miljöcertifierade sedan år 2009.

BRA var det första flygbolag som certifierades enligt ISO14001 redan 2009 när flygets miljöarbete ännu var i sin linda.

I dag blev det klart att bolaget klarat omcertifieringen och är klara för en ny period som certifierade enligt ISO14001.

Bolagets arbete med biobränsle och att involvera kunder och samarbetsparters i arbetet med att skapa efterfrågan på fossilfritt bränsle samt det höga engagemanget i hela företaget fick särskilt beröm av revisorerna.

– Vi är mycket glada att vi och våra kunder tillsammans kan skynda på utvecklingen mot ett fossilfritt flyg, och att revisionen sett och uppskattat detta säger Anna Soltorp som är Hållbarhetschef för BRA.

Sedan april månad kan de som bokar sin flygbiljett på www.flygbra.se välja att lägga till biobränsle för sin resa, något som fallit väl ut.

– Varje liter biobränsle som ersätter fossilt bränsle minskar de fossila utsläppen med drygt två kilogram koldioxid sett ur ett livscykelperspektiv. Det är ungefär samma klimatavtryck som en hamburgare med nötkött, fortsätter Anna Soltorp.

– Vi bidrar alltså till att minska utsläppen och tar oss närmare våra miljömål att halvera våra utsläpp av fossilt CO2 per passagerare mellan 2015 och 2025 och bli fossilfria till 2030.

BRA arbetar även med att minska sin resursförbrukning, påverka leverantörer och samarbetspartners, optimera sin kemikalieanvändning samt att skapa en hållbarhetskultur i företaget.

– Vi arbetar integrerat med miljö där varje avdelning har egna miljömål och varje ledare inom BRA har ett särskilt ansvar för arbetet på den egna avdelningen. Vi är övertygade om att inrikesflyget kan vara hållbart i framtiden och vi vill leda resan dit. avslutar Anna Soltorp.

En kommentar

  1. Jan Westerberg: ”...2009 när flygets miljöarbete ännu var i sin linda”, skriver ni. Faktum är flygets miljöarbete i syfte att minska utsläpp av luftföroreningar började långt tidigare bl.a. när den svenska representationen 1989 tog upp frågan inom ICAO. Något år senare togs även frågan upp om möjligheterna att använda biobränslen. Flygindustrin och NASA utredde frågan grundligt och kom fram till att att det tekniskt var fullt möjligt att flyga med biobränslen av det slag som finns tillgängligt idag, dvs processad miljödiesel, men att sådant bränsle på den tiden inte fanns på marknaden i sådana mängder och till rimlig kostnad och därmed inte då ännu var ett realistiskt alternativ. Till saken hör även, att koldioxid på den tiden ännu inte var en stor fråga. Arbetet inom ICAO var riktat mot utsläpp av kväveoxider, kolväten och sotpartiklar och förde med sig bl.a. att några flygbolag valde flygplansmotorer med nya brännkammarkonstruktioner för minskade NOx-utsläpp. Vid Flygtekniska Försöksanstalten, FFA, som senare kom att ingå i FOI, utvecklades avancerade simuleringsmodeller för att beskriva flygplans avgasutsläpp med en unik detaljeringsgrad och som har fått internationell spridning. Så vad som händer idag 20år senare, när biobränslen för flyg börjar bli ett realistiskt alternativ, är en naturlig fortsättning i en pågående process som startade långt tidigare. Och det är glädjande att BRA har tagit frågan på allvar och anpassar verksamheten till dagens miljökrav. (Sign. ”En som var med”)