Annons:

Premium

Wild Nature söker alltid nya fotoresmål

– Det är en ganska nischad marknad som vi jobbar på. Därför kan vi inte bara åka till samma platser i exempelvis Afrika utan måste hela tiden hitta nya destinationer och upplevelser, säger vd och grundare Henrik Karlsson. till Travel News. Text: Peter Mathsson Källa:Eivora

Wild Nature fotoresors bokslut för 2023  visar en betydande ökning av omsättningen till strax under 8,2 miljoner från 7,2 miljoner 2022. Vinsten var i stor sett oförändrad på ungefär 450 000 kronor. Vid årets slut låg kassan på 2,1 miljoner, en minskning från föregående års kassa på 3,6 miljoner. Utdelningen till aktieägarna uppgick 2023 till 288 000 kronor, jämfört med 468 000 kronor året innan. Det innebär att bolaget bibehåller sin position som en Top performer inom researrangörssektorn.

– Det var egentligen inget speciellt som hände 2023, vi ändrade inget. Detta är frukten av ett långsiktigt arbete när det gäller inriktningen och strategin av våra fotoresor. Kvalitetstänket slår igenom och det får vi betalt för.

Företaget organiserar årligen 35–40 resor, såväl längre resor till Afrika, Asien och Sydamerika som weekendresor inom Norden.

– Det finns oerhört många spännande platser på jorden och en del av vår kvalitet är ett vi aldrig erbjuder nya resor till platser som vi inte själva tidigare har besökt och rekognoserat.

Många av resorna blir fullbokade långt i förväg, vilket innebär både för-och nackdelar, enligt Henrik Karlsson.

– Vi kan sälja slut så långt som 1,5 år före resan. Men i nuläget har vi inte resurser att lägga in fler resor rent tidsmässigt. Ett led i vårt kvalitetstänk är att vi är väldigt noga med vilka fotografer vi samarbetar med som reseledare. För oss är det mycket viktigt att vi känner att det är rätt person som vi samarbetar med, vilket gör att processen att hitta nya reseledare kan dra ut på tiden.

Utsikterna är goda även för 2024–2025 med reservation för de risker som finns i omvärlden.

– Den försvagade kronan gentemot dollarn har drabbat oss. Men vi väljer att inte ta ut tillägg. Vi får ta den smällen, det är bättre för kundrelationen.