Annons:

Premium "Såklart var 2024 lite dopat med den svaga kronan och Taylor Swift. Men samtidigt fortsatte den positiva utvecklingen som vi hade 2022–2023", säger Alexander Alkesten, vd.

”Vi satsade oss ur krisen” – NOFO Hotel gör succé med vinbar och varumärke

"Vi, liksom andra i branschen, har haft en svag start på 2025 men maj–juni ser ut att bli bra. Långsiktigt tror jag att vi har en fin period framför oss då vår positionering är helt rätt i tid", säger vd Alexander Alkesten, NOFO Hotel & Wine Bar, till Travel News.

I bokslutet för 2024 redovisar Nofo Hotel en omsättning på 83,9 miljoner kronor, en ökning från 2023-års omsättning på 74,3 miljoner. Rörelseresultatet före EBITDA uppgick till drygt 18 procent och vinsten 2024 blev 2,1 miljoner. Det innebär att NOFO är en Top Performer, alltså att företaget ekonomiskt presterar bättre än hälften av konkurrenterna i branschen.

– Såklart var 2024 lite dopat med den svaga kronan och Taylor Swift. Men samtidigt fortsatte den positiva utvecklingen som vi hade 2022–2023, säger Alexander Alkesten, vd.

År 2011 tog Marie och Glenn Tammemägi över det tidigare hotell- och vandrarhemmet Columbus, ett kvarter från Folkungagatan i Stockholm. Hotellet, som idag har 109 rum, ryms i en fastighet där den äldsta delen är från mitten av 1700-talet. Renoveringarna startade omedelbart 2011 och pågick till 2019. Sonen Alexander Alkesten tog över som vd i januari 2022.

– När pandemin slog till 2020 var det precis när det skulle vara dags för att oss att få vårt första riktigt år. Så blev det inte riktigt men vi tog beslutet om att satsa oss ur krisen och blicka framåt.

– Vi behöll all personal och arbetade fram en varumärkesförflyttning som vi kallade NOFO Evolution. Från att ha varit lite lokalt och sockersött satsade vi på att bli internationella i vår kommunikation.

Det har varit grunden för verksamheten sedan 2022.

– Vi har tagit marknadsandelar och planerar att fortsätta göra det. Vi tror på Stockholm som destination och den växande trenden coolcation. Sverige som destination kommer att växa i resten av Europa.

Under 2024 ändrades delvis inriktningen med ett omtag för vinbaren.

– Vi ville att vinbaren skulle bli lite ”stökigare” med större fokus på vin och livespelningar på innergården. Och det har varit en väldigt lyckad satsning.

NOFO Wine Bar drivs av systern Linnéa Tammemägi.

Många gäster uppskattar atmosfären på Södermalm med genuina kaféer och små ägardriva butiker, konstaterar Alexander Alkesten.

– När vi köpte 2011 var det lite stökigt i området, men det har försvunnit. Nu har vi bland annat Riche Fenix, The Hills och nya Stockholm Stadshotell i närheten och det känns som att Södermalm fortsätter att blomstra.

Med en lockade webbplats och digital marknadsföring har NOFO uppnått hela 47 procent direktbokningar.

– Vi har kämpat på och hittat vår nisch i förhållande till bjässarna i branschen.

Text: Peter Mathsson Källa: Eivora