Annons:

Premium

Top Performer-hotellet Kristina styr framgångsrikt mot privatgäster

– Det har hänt mycket hos oss. Efter pandemin var vi tvungna att även satsa på privatmarknaden. Tidigare hade vi en fördelning mellan konferens- och privatgäster på 80–20 och nu är det 65–35, berättar vd Ewa Wikland, Hotell Kristina för Travel News. Text: Peter Mathsson Källa: Eivora

I bokslutet för perioden från juli 2023 till juli 2024 rapporterar Sigtunahotellet en omsättning på 29,8 miljoner kronor, en minskning från 32,1 miljoner perioden dessförinnan. Trots detta lyckades Hotell Kristina generera en vinst på strax över en miljon. Det innebär att hotellet räknas som en Top Performer i branschen, alltså att det presterar bättre än hälften av konkurrenterna.

Travel News granskar och analyserar varje år runt 1 500 företags bokslut med data från Eivora och Bolagsverket.

– Att omsättningen blev lite lägre färgas av pandemins stora utbildningsskuld 2022–2023 då det gick som tåget, alla skulle mötas och konferera.

Utan spa har hotellet i stället satsat på flera paket, bland annat gourmet- och golfpaket. Golfare är på sätt och vis idealgäster, enligt Ewa Wikland. Törstiga efter golfrundan fyller de glasen i baren och sedan ingår middag i paketen vilket gör att de stannar på hotellet under sin vistelse och är köpstarka

Även somrarna går numera bra och hotell inklusive restaurang håller öppet sju dagar i veckan mot tidigare nästan bara vardagar

– Vi har ett bra tryck, även i juli, konstaterar hon

Närheten till Arlanda betyder numera mindre. Tidigare kunde hotellet få begäran om rum för försenade passagerare men hotellkapaciteten på Arlanda är nu så pass utbyggd att det inte händer längre

Ewa Wikland

– Men i stort fortsätter Arlanda att expandera, liksom Rosersberg. Vi har nyligen tappat ett hotell här i Sigtuna, vilket är synd. Ju fler hotell lokalt desto bättre, vi hotell samarbetar bra och vid behov bokar vi rum hos varandra.

En annan tendens är att konferensbokningarna är lite snålare än tidigare. De bokas oftare lunch till lunch, tvårätters i stället för trerätters och vinpaketet väljs bort samt att de bokas kort i tiden.

– Marknadsföringen till privatgäster sker huvudsakligen via Facebook där vi kan rikta budskapen till 35–60-åringar i näraliggande städer. Och golfare sprider kännedomen om oss till andra golfare, många golfgäng är dessutom återkommande. Vi har flera fina golfbanor vi samarbetar med.

Ewa Wikland rapporterar att januari 2025 ser bra ut men att det kommande året är svårt att förutse. Under konferenssäsongen släpper hotellet rum till bokningssajter tidigast två veckor innan.

– Vi upplever samtidigt att många bokar långt innan. Efter julledigheten börjar man fundera över den kommande året och bokningar plingar in hos oss. Det är kul att driva hotell. Efter pandemin är vi härdade och allt kan hända. Det gäller att fortsatt vara ödmjuk.

Text: Peter Mathsson Källa: Eivora