Annons:

Premium

Top Performer Arctic Inbound ökar omsättningen kraftigt

– Den stora tillväxten för oss är somrarna. Tidigare har vi varit tunga på vinterturism men det är svårt att växa som säsongsarrangör när man inte kan ha anställda året runt, berättar vd Katie Watson, Arctic Inbound, för Travel News. Text: Peter Mathsson Källa: Eivora

Bokslutet för Arctic Inbound för perioden fram till sista april i fjol visar en anmärkningsvärd tillväxt i omsättning till 40,6 miljoner kronor från 26,2 miljoner under föregående period. Vinsten för perioden blev 754 000 kronor samtidigt som företaget hade en kassa på 4,4 miljoner. Detta innebär att företaget räknas som en Top Performer, alltså att det presterar bättre än hälften av konkurrenterna bland researrangörer.

Nu har tio månader gått sedan senaste bokslut men Katie Watson berättar stolt att företaget räknar med samma goda resultat även för innevarande period med en fortsatt 40-procentig tillväxt.

Med kontor i Sverige och Storbritannien har företaget växt organiskt och fortsätter att växa. Arctic Inbound arrangerar skräddarsydda resor i hela Norden. Från inriktningen på norra Skandinavien har företaget successivt utvidgat verksamheten till att omfatta andra destinationer. På somrarna är de norska fjordarna och Stockholms skärgård populära mål.

Katie Watson, vd Arctic Inbound

– Vi ser en tillväxt I alla nordiska länder, säger Katie Watson. Man skulle kunna förklara detta som ett fenomen efter pandemin men det kan man inte länge påstå. Snarare handlar det om en resetrend till svalare platser, den omtalade ”coolcation”. Tidigare hade vi besökare från Mellanöstern och Indien men numera drar sig nog även unga familjer för att resa till södra Europa med temperaturer på 40 grader. Coolcation ändrar perspektiven och ger möjlighet till en individanpassad upplevelse.

Katie Watson började sälja resor till Norden redan 2010. Fyra år senare flyttade hon med sin familj till Norrbotten för att utveckla delar av verksamheten och bestämde sig för att stanna. Detta ledde till Arctic Inbound som uteslutande inriktas på B2B-kunder från andra delar av världen.

– Jag glömmer aldrig min första upplevelse av Sverige när jag fick ta emot sängkläder i handen. Jag tänkte då: Vad är det här egentligen? Detta är verkligen inte vad internationella besökare förväntar sig.

Men servicen och inställningen har efter hand förbättrats, inte minst i norr, konstaterar Katie Watson.

– Jag tror att Lappland ligger före andra delar av den svenska glesbygden. Ibland kan det vara väldigt segt att ens få svar på ett e-postmeddelande.

Norra Sverige kan inte mäta sig med utvecklingen i norra Finland som gynnas av flera flygplatser med direktförbindelser från städer i Europa. Och antalet bäddar överstiger vida tillgängliga platser i Norrbotten. Några försök har gjorts med direktflyg till Luleå med dessa har varit kortsiktiga och lagts ner.

– Jämförelsevis är turistverksamheten i norra Sverige mycket mindre än i norra Finland. Men, å andra sidan, vill vi verkligen ha en så omfattande turism?

Samtidigt, menar Katie Watson, måste vi erkänna turismens betydelse för utvecklingen i norr och inte bara betona betydelsen av de industriella satsningarna.

– Vi kan inte konkurrera när det exempelvis gäller hotellrum i Kiruna som hotellen av förklarliga skäl hellre hyr ut till fullt pris till gruvindustrin. Vi måste noggrant fundera över hur dessa stora projekt kan förenas med turismen.

Text: Peter Mathsson Källa: Eivora