Annons:

Premium

Supernovan Time Hotel spår fortsatt hög beläggning

– I år kommer vi att nå en bra bit över 80 procent beläggning, liksom många hotell i Stockholm. Det är nödvändigt för hotellen eftersom det nu är ”payback time” efter pandemin och de stora skulder vi drog på oss då, säger Time Hotels ägare och vd Reshi Chibba till Travel News. Text: Peter Mathsson Källa: Eivora

Bokslutet för 2023 visar att omsättningen för Best Western Time Hotel i Stockholm steg till 53,6 miljoner kronor, en ökning jämfört med 2022-års omsättning på 45,5 miljoner. Vinsten blev 5,2 miljoner kronor, en förbättring från 4,4 miljoner 2022. Hotellet delade ut 5,3 miljoner till sina aktieägare, något som inte gjordes under 2022. Kassabehållningen minskade till 19,6 miljoner, ned från 22,4 miljoner föregående år.

Det innebär att Time Hotel är en Supernova i branschen. För att bli Supernova krävs att bolaget är bättre än 90 procent av sina konkurrenter. Vinsten mäts både på marginal och på faktiskt resultat.

Djävulen sitter i detaljerna, framhåller Reshi Chibba. Först och främst måste allt som är basalt, som städning, underhåll och en välkomnande personal, fungera.

– Därefter måste detaljer, som till exempel rätt ljud och ljus i lobby och frukostmatsal, duschhandduk av hög kvalitet och lokala produkter på frukostbuffén, klaffa. Det är fördelen av att vara en privat ägare. Vi kan tänka lite mer långsiktigt och det spelar kanske inte lika stor roll om vinsten blir 100 000 kronor mer eller mindre när vi använder pengarna till att exempelvis måla korridorerna, byta dynor till matsalsstolarna eller köpa nytt porslin. Bara det kommer gästerna till gagn.

Hotellet i Vasastaden ligger i utkanten av Stockholms innerstad. Det som tidigare var något av en avkrok med tvivelaktigt rykte är i dag granne med växande Hagastaden. I närheten ligger numera pendeltågsstationen Odenplan och 2028 öppnar även den nya tunnelbanan.

Time Hotel har tillgång till 400 företagsavtal via BWH Hotels men det är privatresandet som just nu ökar mest. Tidigare var fördelningen 60–40 procent mellan affärsresenärer och turister. Idag ligger hotellet närmare hälften-hälften. Affärsresandet har minskat efter pandemin samtidigt som kronkursen har bidragit till att locka fler turister till Stockholm.

– Kronkursen innebär för många utländska gäster att Stockholm upplevs som 15 procent billigare. Och många européer har nog haft Stockholm på sina bucket lists.  Därför tror jag att 2025 och kanske även 2026 blir riktigt bra år.

Reshi Chibba föddes, så att säga, in i branschen. Hans far kom till Sverige från Indien i mitten av 1950-talet för att på LM Ericsson planera en stor telefonväxel för Calcutta. Han blev kvar och träffade då en tysk aupair. Sedan fick han jobb på Karolinska institutet. Men när den statliga finansieringen av hans projekt drogs in stod han utan jobb.

–Tillsammans med min mor startade de ett pensionat med tio rum på Odengatan 38. Hela familjen hjälptes åt och min mor, som idag är 88 år, är fortfarande delaktig i verksamheten även om Pensionat Oden inte finns kvar.

Unge Reshi gav sig av till Österrike för tre års hotellstudier som följdes av jobb i landet och Schweiz innan han återvände till Stockholm. Där arbetade han först på Scandic och sedan hos en annan framstående hotellentreprenör bland indierna i Stockholm, Bicky Chakraborty. Redan som 17-åring hade han sommarjobbat på studentboendet som var starten på Chakrabortys hotellkarriär.

Travel News granskar och analyserar varje år runt 2 500 företags bokslut med data från Eivora och Bolagsverket.

År 1991 tog familjen över Hotell Haga med 38 rum ovanför bensinmacken och senare bilåterförsäljaren på Hagagatan.

– Samtidigt gick Sverige in i en lågkonjunktur. Min hustru och jag fick göra allt själva. Vi tog begreppet ”personligt och familjeägt” till en helt ny nivå. Med hårt arbete, okuvlig vilja och ständigt fokus på våra gästers välbefinnande och komfort tog vi oss igenom svackan och kom ut på andra sidan. Med stärkt självförtroende. Vi hade lärt oss hotellverksamhet och service från grunden.

När tvåvåningsbyggnaden sedan revs och byggnaden med dagens Time Hotel 2007 restes på samma plats blev Reshi Chibba och hans familj ägare till det nya hotellet med 144 rum.

– Bland den viktigaste framgångsfaktorn är att vi underhåller hotellet och förbättringsmålar ständigt. Hotellet ska trots sina 17 år upplevas som helt och rent. En av våra verkliga USP:ar är att vi har en riktigt bra frukost. Fördelen med att inte ha någon restaurang är att vi kan optimera matsalen för frukost. Kombinerar man de två blir det inte lika effektivt.

Hotellet lägger ut städning och rumsservice på entreprenad, liksom nattbemanning.

– Det finns både för- och nackdelar med att inte ha egen personal. Nackdelen är att de inte är lika engagerade eftersom det är svårt att få med dem i hela personalgruppen men fördelen är att vi kan schemalägga bemanningen efter behovet.

Time Hotel har inga omedelbara hotell som grannar i denna del av staden och de är förskonade från konkurrens av Airbnb.

– Det har inte drabbat oss som vi först befarade. Samtidigt innebär privatboendet fördelar eftersom det attraherar yngre resenärer som senare i livet i stället väljer att bo på hotell.

Reshi Chibba uppmärksammar familjens indiska historia, men utan tingeltangel. Lobbyn pryds av 60 mindre tavlor med mönster inspirerade av indiska saris. I frukostrummet finns privata bilder från Indien, bland annat syns Reshi som barn på besök på Taj Mahal. Men det är inget han skyltar med.

– Indiska besökare uppmärksammar detta men de flesta gör det inte. Vi kanske ska sätta upp små skyltar som storytelling.

Text: Peter Mathsson Källa: Eivora