Text: Peter Mathsson Källa: Eivora
I bokslutet för perioden fram till sista september förra året rapporterar bolaget en omsättning på 554 miljoner kronor, en ökning från 503 miljoner året innan. Vinsten för bokslutsperioden uppgick till 20,3 miljoner, nästan en fördubbling av vinsten 2023–2024 på 10,6 miljoner. Det innebär att företaget rankas som en Supernova, alltså att det tillhör de 10 procent ekonomiskt mest framgångsrika i branschen.
Hanna Bernvid noterar att intresset för aktiva semestrar har ”boomat” de senaste åren.
– Vi utvecklar ständigt våra koncept för att möta marknadens efterfrågan. Sommaren 2025 erbjuder vi fler resmål än tidigare och stort fokus ligger på vandring, e-bike, golf och såklart sommarskidåkning. Alperna har verkligen något för alla, även för den som inte vill vara alltför aktiv utan bara njuta av ett skönt klimat, vackra vyer, trevliga utflykter och gott käk.
Hon ser inga tendenser till att STS Alpresor tappar kunder som istället väljer de svenska fjällen.
– Snarare tvärtom, min uppfattning är att fler och fler svenskar, återigen barnfamiljer, åker på skidsemester vilket gynnar alla som är verksamma i branschen. Jag är övertygad om att har man en gång upplevt skidåkningen i Alperna så är det svårt att välja något annat. Det är så oerhört bra helt enkelt.
Samtidigt upplever företaget, liksom alla i branschen, att leverantörerna kraftigt höjt sina priser.
– Absolut! Pandemi, krig, inflation och en kraftigt försvagad krona har såklart lett till prisökningar. Vi försöker dock kompensera detta med att fortsätta leverera en kvalitetsprodukt där kunden ska få valuta för pengarna. Våra Inköpsfunktioner blir allt viktigare i bolaget och man behöver pressa leverantörerna hårdare vid upphandlingar av flyg, hotell etc.
Årets vintersäsong har gått väldigt bra, konstaterar Hanna Bernvid. Snötillgången har varit god i stora delar av Alperna hela säsongen. STS Alpresor erbjuder högt belägna skidorter, varav de flesta med glaciärer. Resenärerna behöver därför inte oroa sig för snöläget. Dessutom har företaget en snögaranti om det mot förmodan inte skulle gå att åka skidor.
– Vi ökar volymerna med cirka 4 procent mot i fjol vilket vi är nöjda med givet världsläget. Införsäljningen började lite trögt, vi märkte av att kunderna avvaktade mer än vanligt men efter sommaren small det till och högsäsongsveckorna blev fullbokade på nolltid. Även konferensmarknaden är tydligt tillbaka och vi är nästan tillbaka på samma volymer som före pandemin. Kul att se att även företag börja prioritera det fysiska mötet igen.

Så funkar Travel News bokslutsgenomgång i reseindustrin
Travel News granskar och analyserar varje år runt 2 500 företags bokslut. Bolagen vi bevakar hör hemma i reseindustrin. Vi gör detta tillsammans med det svenska AI-bolaget Eivora. Vår data kommer ursprungligen från Bolagsverket och varje gång en årsredovisning lämnas in uppdateras vår stora genomgång med det senaste resultatet. Vi producerar också en artikel om det enskilda bolagets resultat.
Med stöd av datan utser vi Top Performers och Supernovor i reseindustrin. För att bli en top performer ska bolagets resultat vara bättre än 50 procent av sina konkurrenter. Vinsten mäts både på marginal och på faktiskt resultat. För att bli en supernova krävs att bolaget är bättre än 90 procent av sina konkurrenter.
Målet med vår stora bokslutsgenomgång och att utse och hylla reseindustrins top performers och supernovor och utveckla industrin. Ökad lönsamhet och bättre marginaler är den viktigaste nyckeln till framgång. Självfallet är även ökad omsättning viktigt, men reseindustrin kan inte producera extrema snabbväxare som exempelvis tech-industrin eftersom de fysiska förutsättningarna är helt annorlunda. Ett hotell med 100 rum kan inte tredubbla sin omsättning tre år i rad på ett hållbart sätt.