”Det är kombination med låg personalomsättning och en stark affärsledning ger marginal”
– Det var ett bra år 2023 och tillväxten fortsätter även 2024 då vi ser ut att landa på en omsättning på över 90 miljoner, säger vd Kristofer Lundström till Travel News.
Bokslutet 2023 för Hotell Laponia i Arvidsjaur visar en betydande ökning av omsättningen till 84,5 miljoner kronor från 73,5 miljoner för 2022. Resultatet landade på imponerande 9,2 miljoner jämfört med 2022-års blygsamma vinst på 103 000 kronor. Det innebär att Laponia är en Supernova i branschen, alltså bättre än 90 procent av sina konkurrenter.
Så funkar Travel News bokslutsgenomgång i reseindustrin
Travel News granskar och analyserar varje år runt 2 500 företags bokslut. Bolagen vi bevakar hör hemma i reseindustrin. Vi gör detta tillsammans med det svenska AI-bolaget Eivora. Vår data kommer ursprungligen från Bolagsverket och varje gång en årsredovisning lämnas in uppdateras vår stora genomgång med det senaste resultatet. Vi producerar också en artikel om det enskilda bolagets resultat.
Med stöd av datan utser vi Top Performers och Supernovor i reseindustrin. För att bli en top performer ska bolagets resultat vara bättre än 50 procent av sina konkurrenter. Vinsten mäts både på marginal och på faktiskt resultat. För att bli en supernova krävs att bolaget är bättre än 90 procent av sina konkurrenter.
Målet med vår stora bokslutsgenomgång och att utse och hylla reseindustrins top performers och supernovor och utveckla industrin. Ökad lönsamhet och bättre marginaler är den viktigaste nyckeln till framgång. Självfallet är även ökad omsättning viktigt, men reseindustrin kan inte producera extrema snabbväxare som exempelvis tech-industrin eftersom de fysiska förutsättningarna är helt annorlunda. Ett hotell med 100 rum kan inte tredubbla sin omsättning tre år i rad på ett hållbart sätt.
– Vi har haft en stabil tillväxt under många år med undantag för Covid. Därefter har marknaden återhämtat sig extremt starkt. Vi har alltid haft en stark vinter med bilindustrin och exklusiv eventverksamhet med internationella gäster genom direktflyg från flertalet tyska destinationer till Arvidsjaur flygplats. Omsättningsökning beror dock till största grad till en ökad försäljning under perioden april–november.
Enligt Kristofer Lundström har hotellet i många år återinvesterat i förbättringar och höjning av standarden som har givit resultat i kundnöjdhet.
– Det i kombination med låg personalomsättning och en stark affärsledning ger marginal, säger han.