Annons:

Premium

Stark omsättningsökning för Supernovan Lingmerths

– Vissa av våra kunder reser mer än tidigare, andra mindre. Men alla har präglats av den digitala utvecklingen. Medvetenheten kring resandet har ökat, det sker med mer eftertanke idag än före pandemin. Digitala möten är en succé både för individen och för företaget eller organisationen. Samtidigt skapar fler digital möten en ökad efterfrågan på att träffas i större grupper – som i form av kick-off – någon eller några gånger per år, säger Helena Zar Vallin, vd för Lingmerths Group till Travel News. Text: Peter Mathsson Källa: Eivora

Att Lingmerths Group mot denna bakgrund fortsätter att öka beror, enligt henne, på att företaget var snabba i starten under 2022, där medarbetarna fick jobba oerhört hårt för att klara den stora anstormningen av befintliga kunders resebeställningar

– Vi har lojala och återkommande kunder men vi jobbar också via våra duktiga säljare för ett stadigt inflöde av nya kunder. Kunderna uppfattar oss som en stabil aktör med en bra serviceorganisation, såväl digital som personlig.

Lingmerths Groups bokslut för 2023, visar en betydande omsättningsökning till 899 miljoner kronor, jämfört med 790 miljoner för 2022. Vinsten ökade rejält och uppgick till 8,5 miljoner kronor, en markant uppgång från 2,5 miljoner för 2022. Historiskt, före pandemin, var omsättning 987 miljoner kronor och vinsten 17,9 miljoner för 2019. Detta innebär att företaget är en Supernova inom resebranschen.

– Den röda tråden i vår verksamhet är stabilitet med långsiktiga ägare. Vi står på en stabil grund när det gäller våra kunder. När de kunde börja resa igen efter pandemin, kom de tillbaka, konstaterar Helena Zar Vallin.

Med mer än 70 år i branschen har Lingmerths idag arbetsplatser på flera orter i Södra Sverige, bland annat Falköping, Gislaved, Göteborg, Huskvarna, Nässjö, Linköping, Malmö, Trollhättan, Växjö och Örebro. Sedan januari 2024 ingår även Tranås Resebyrå i gruppen. 

Lingmerths säljer enbart affärsresor och avvecklade privatresor under pandemin. Utöver resor för den privata sektorn har företaget även ett stort engagemang i resor för offentliga kunder.

– Vi har en lång tradition av att jobba med den offentliga sektorn. Vi har en bra organisation internt för att hantera upphandlingar och dialogen med offentliga kunder. Upphandlingsförfarandet är ett något man lär sig och förstår med tiden. Det gäller, liksom i alla kundrelationer, att vara lyhörd och att våga vara tydlig i vad kunderna kan förvänta sig.