Annons:

Premium

Snabba svar ger framgång för Plaza Hotel

– Heads och beds är en produkt idag. I morgon är det en annan produkt. Vi säljer alla rum som gör att vi kan gå med vinst i stället för att chansa på att senare få ett bättre pris. Enligt mig är det inte rätt väg att gå, säger hotellchef Jennifer Troëng Johansson, Plaza Hotel i Eskilstuna. Text: Peter Mathsson Källa: Eivora

Bokslutet för 2023 visar att Plaza Hotel, ett Best Western-hotell, ökade omsättningen till 33 miljoner kronor, en betydande ökning från omsättningen 2022 på 21,9 miljoner. Vinsten blev dock blygsam – 158 000 kronor.

– Det går ganska bra även om det gick ännu bättre förra året, kommenterar hotellchefen.

Travel News granskar och analyserar varje år runt 1 500 företags bokslut med data från Eivora och Bolagsverket.

Hotellet har 88 rum och 5–6 konferensrum. Under vardagarna befolkas hotellets restaurang främst av hotellgäster medan eskilstunaborna hittar dit på helgerna.

– För många av våra gäster utgör restaurangen den lägst hängande frukten.

Underlaget hämtas från de stora industrierna i kommunen, Mälarsjukhuset, Mälardalens universitet och de många vägprojekt som pågår i området. Strawberry, First Hotels och Elite Hotels är samtliga närvarande i staden men inte Scandic.

– Vi försöker få fler gäster och till en del blir det som det blir. Helst vil vi givetvis att de ska boka konferens, boende och måltider hos oss. Vi ska alltid  leverera, det är så vi får återkommande gäster.

Jennifer Troëng Johansson framhåller vikten av att alltid svara snabbt och noggrant på förfrågningar.

– Vi har vunnit en del upphandlingar tack vare att vi faktiskt svarat och svarat snabbt.