Bokslutet för 2023 visar att Plaza Hotel, ett Best Western-hotell, ökade omsättningen till 33 miljoner kronor, en betydande ökning från omsättningen 2022 på 21,9 miljoner. Vinsten blev dock blygsam – 158 000 kronor.
– Det går ganska bra även om det gick ännu bättre förra året, kommenterar hotellchefen.
###Så funkar Travel News bokslutsgenomgång i reseindustrin
Travel News granskar och analyserar varje år runt 1 500 företags bokslut. Bolagen vi bevakar hör hemma i reseindustrin. Vi gör detta tillsammans med det svenska AI-bolaget Eivora. Vår data kommer ursprungligen från Bolagsverket och varje gång en årsredovisning lämnas in uppdateras vår stora genomgång med det senaste resultatet. Vi producerar också en artikel om det enskilda bolagets resultat.
Med stöd av datan utser vi Top Performers och Supernovor i reseindustrin. För att bli en top performer ska bolagets resultat vara bättre än 50 procent av sina konkurrenter. Vinsten mäts både på marginal och på faktiskt resultat. För att bli en supernova krävs att bolaget är bättre än 90 procent av sina konkurrenter.
Målet med vår stora bokslutsgenomgång och att utse och hylla reseindustrins top performers och supernovor och utveckla industrin. Ökad lönsamhet och bättre marginaler är den viktigaste nyckeln till framgång. Självfallet är även ökad omsättning viktigt, men reseindustrin kan inte producera extrema snabbväxare som exempelvis tech-industrin eftersom de fysiska förutsättningarna är helt annorlunda. Ett hotell med 100 rum kan inte tredubbla sin omsättning tre år i rad på ett hållbart sätt.
Hotellet har 88 rum och 5–6 konferensrum. Under vardagarna befolkas hotellets restaurang främst av hotellgäster medan eskilstunaborna hittar dit på helgerna.
– För många av våra gäster utgör restaurangen den lägst hängande frukten.
Underlaget hämtas från de stora industrierna i kommunen, Mälarsjukhuset, Mälardalens universitet och de många vägprojekt som pågår i området. Strawberry, First Hotels och Elite Hotels är samtliga närvarande i staden men inte Scandic.
– Vi försöker få fler gäster och till en del blir det som det blir. Helst vil vi givetvis att de ska boka konferens, boende och måltider hos oss. Vi ska alltid leverera, det är så vi får återkommande gäster.
Jennifer Troëng Johansson framhåller vikten av att alltid svara snabbt och noggrant på förfrågningar.
– Vi har vunnit en del upphandlingar tack vare att vi faktiskt svarat och svarat snabbt.
Jennifer Troëng Johanssons framgångsfaktorer:
1 Svara snabbt på förfrågningar.
2. Leverera och ge gästen en bra upplevelse.
3. Att lämna vettig information. Plaza Hotel har jobbat med digital gästinformation före ankomst och SMS:at kod till gästpärmen.