Med en bakgrund som reseledare och produktionschef på Scandorama startade Lotta Rickard tillsammans med Camilla Holmberg företaget 2006. Under perioden från maj i fjol till april i år omsatte BeUniq strax under 13 miljoner kronor en ökning från 11,7 miljoner under föregående period. Vinsten blev 450 000 kronor, samma som 2022–2023 års resultat. Det innebär att BeUniq är en Top performer, alltså att bolaget tillhör de 50 procent ekonomiskt främsta inom branschen.
Företaget planerar och organiserar resor för andra researrangörer, inte minst bussreseföretag som efter pandemin saknar tillräckliga resurser.
– Vi erbjuder en småskalig verksamhet och våra kunder har kontakt med samma person genom hela processen. De flesta av våra kunder är återkommande.
Resor till Kuba har alltid varit bolagets speciella nisch och både Lotta och Camilla åker dit flera gånger om året. Från början var det intresset för dans som utgjorde lockelsen till Kuba. Eftersom det var svårt att intressera andra arrangörer för dansresor organiserades de tidigare i egen regi. Idag hjälper BeUniq researrangörer främst med kulturresor dit. Efter snart 20 år har BeUniq en, enligt Lotta Rickard, oslagbar kunskap om ön.
– Annars planerar vi resor i hela Europa, bland annat till Makedonien och Albanien. Vi åker fortfarande ut med vissa grupper eftersom det är viktigt att man är med för att uppleva resorna. Numera har resenärerna helt andra förväntningar än när jag började.
Lotta Rickard och Camilla Holmberg är nöjda med hur verksamheten går.
– Vi vill kunna leva på vårt bolag och har inte tänkt att bli ett stort företag. Vi brinner för service och unika upplevelser.
Så funkar Travel News bokslutsgenomgång i reseindustrin
Travel News granskar och analyserar varje år runt 1 500 företags bokslut. Bolagen vi bevakar hör hemma i reseindustrin. Vi gör detta tillsammans med det svenska AI-bolaget Eivora. Vår data kommer ursprungligen från Bolagsverket och varje gång en årsredovisning lämnas in uppdateras vår stora genomgång med det senaste resultatet. Vi producerar också en artikel om det enskilda bolagets resultat.
Med stöd av datan utser vi Top Performers och Supernovor i reseindustrin. För att bli en top performer ska bolagets resultat vara bättre än 50 procent av sina konkurrenter. Vinsten mäts både på marginal och på faktiskt resultat. För att bli en supernova krävs att bolaget är bättre än 90 procent av sina konkurrenter.
Målet med vår stora bokslutsgenomgång och att utse och hylla reseindustrins top performers och supernovor och utveckla industrin. Ökad lönsamhet och bättre marginaler är den viktigaste nyckeln till framgång. Självfallet är även ökad omsättning viktigt, men reseindustrin kan inte producera extrema snabbväxare som exempelvis tech-industrin eftersom de fysiska förutsättningarna är helt annorlunda. Ett litet reseföretag kan inte tredubbla sin omsättning tre år i rad på ett hållbart sätt.