Annons:

Så här jobbar vi med era bokslut

Ett visdomsord till er som läser våra branschgenomgångar: Hur man än vänder sig sitter rumpan där bak. Låt oss förklara.

“Vi är alltså helt beroende på att företagen fått rätt SNI-kod som ligger till grund för hela urvalet”

Varje år hämtar Travel News in uppgifter om cirka 2 000 svenska företag inom besöksnäringen i de fyra kategorierna hotell, camping och konferensanläggningar, resebyråer och researrangörer. Det finns fler, men vi tar oss friheten att sålla bort dem med allra lägst intäkt redan i beställningen hos UC av ren omtanke om eventuella läsare som kanske inte vill scrolla sig genom tusentalet småbolag av måttlig relevans för branschen.

UC hämtar sina uppgifter hos Bolagsverket successivt då senaste årsredovisning godkänts. Först framåt november är en tillräckligt stor andel inom respektive bransch godkända för att jämförelser mellan företagen ska vara meningsfulla. Det är alltså inte redaktionen som sitter och sover till framåt lusse på en packe av föregående års bokslut. Men någonstans måste vi dra strecket och då händer det att enstaka bolag ännu inte fått sin årsredovisning formellt godkänd och gamla uppgifter slinker med.

Varje excelrad innehåller omkring 60 uppgifter om respektive företag. Det innebär att vi får omkring 120 000 data, lyckligtvis som sagt i excel. De flesta kolumner med bokstäver i raderas raskt, utom företagets namn. Kvar blir ett 30-tal sifferkolumner om varje bolag och vi behåller ett dussin som är mest relevanta. Men vid publicering måste av utrymmesskäl ännu en bantning göras. Förändring av kassalikviditet i jämförelse med föregående år kanske läsekretsen kan leva utan, särskilt i tider av pandemistöd och skatteskulder som stökar till alla jämförelser.

Vi försöker redovisa företagen på koncernnivå så att läsarna kan jämföra Scandic, ett bolag och en rad i excelarket, med Petter Stordalens flera dotterbolag eller för den delen Winn, Ess eller Ligula. När man aggregerar ett antal dotterbolag inom en koncern blir genomsnittssiffror för till exempel rörelsemarginal eller kassalikviditet och andra procentuella jämförelser inte korrekta. Därför saknas de siffrorna i våra tabeller för vissa bolag. 

Ambitionen är att redovisa verksamheten i Sverige, men vi är väl medvetna om att gränserna inte alltid är helt glasklara.

“Så ibland blir det fel, vilket Travel News falkögda läsare påpekar. Det är vi tacksamma för och försöker rätta inom rimlig tid”

Våra kategorier bygger på SNI-kod (Svensk näringsgrensindelning) och förutsätter att företagen i sin registrering av verksamhet hamnat i rätt fack. Att så inte är fallet visar sig genom att vi varje år måste flytta ett antal företag mellan kategorierna resebyrå och researrangör.

Än värre blir det när vi ska koncernredovisa företag med verksamhet i bägge kategorierna. Ett av flera exempel är Magic Carpet Group, som äger researrangören Olka Sportresor till 75 procent och i augusti 2021 köpte Bengt-Martins resebyrå av Resia under rekonstruktion. I vilken kategori hör företaget hemma? Och hur gör vi med den stora ackordsvinst som Bengt-Martins redovisar när vi manuellt kollar årsredovisningen i Retriever, vilket vi bara undantagsvis kan göra?

Vi är alltså helt beroende på att företagen fått rätt SNI-kod som ligger till grund för hela urvalet. Därför får vi data om Branäsgruppen, men inte om Skistar som till stora delar fungerar som paketresebyrå.

Men vi får också in data om företag som kanske lever gott på kapitalförvaltning eller har en omfattande fastighetsförvaltning vid sidan om en mindre hotellrörelse. Men som sagt, vi kan inte manuellt plöja igenom 2 000 årsredovisningar.

Så ibland blir det fel, vilket Travel News falkögda läsare påpekar. Det är vi tacksamma för och försöker rätta inom rimlig tid.

Vi gör också fel. Då skäms vi lite och försöker lära oss till nästa år.

Men det är med UC:s siffror som med Stordalens berömda jordgubbar: Vi måste sälja de siffrorna, för det är de enda siffror vi har.

Leif Holmkvist