I bokslutet fram till sista augusti i fjol rapporter Best Western Plus Edward Hotel en omsättning på 21,6 miljoner kronor, jämfört med 19,7 miljoner för perioden innan. Även vinsten förbättrades. Det innebär att bolaget rankas som Top Performer i reseindustrin av Travel News och Eivora, alltså att bolaget presterar bättre än hälften av konkurrenterna.
Så funkar Travel News bokslutsgenomgång i reseindustrin
Travel News granskar och analyserar varje år runt 2 500 företags bokslut. Bolagen vi bevakar hör hemma i reseindustrin. Vi gör detta tillsammans med det svenska AI-bolaget Eivora. Vår data kommer ursprungligen från Bolagsverket och varje gång en årsredovisning lämnas in uppdateras vår stora genomgång med det senaste resultatet. Vi producerar också en artikel om det enskilda bolagets resultat.
Med stöd av datan utser vi Top Performers och Supernovor i reseindustrin. För att bli en top performer ska bolagets resultat vara bättre än 50 procent av sina konkurrenter. Vinsten mäts både på marginal och på faktiskt resultat. För att bli en supernova krävs att bolaget är bättre än 90 procent av sina konkurrenter.
Målet med vår stora bokslutsgenomgång och att utse och hylla reseindustrins top performers och supernovor och utveckla industrin. Ökad lönsamhet och bättre marginaler är den viktigaste nyckeln till framgång. Självfallet är även ökad omsättning viktigt, men reseindustrin kan inte producera extrema snabbväxare som exempelvis tech-industrin eftersom de fysiska förutsättningarna är helt annorlunda. Ett hotell med 100 rum kan inte tredubbla sin omsättning tre år i rad på ett hållbart sätt.
– Vår framgång beror till stor del för att vi står för våra ledord som är omtanke och hemkänsla, säger Moa Ljungdahl. Vi får ofta får kommentarer om att vi har det fint och gästerna trivs. Vi har många återkommande gäster och vi satsar mycket på att uppmärksamma detta lite extra med en personlig gåva på rummet, säger hotellchef Moa Ljungdahl på Top Performer-bolaget Edward Hotel i Lidköping, för Travel News..
Hon framhåller att hotellets team är väldigt tajt och hjälps åt överallt.
– Vi tror att detta spelar stor roll eftersom man inte ska märka att våra arbetsstationer är på olika platser i huset.
Sedan två år tillbaka arbetar Edward Hotel med ”revenue management” vilket har påverkat intäkterna mycket positivt.
– Vi har en väldigt bra produkt som vi är stolta över men vi strävar alltid efter att utvecklas, säger hotellchef Moa Ljungdahl på Top Performer-bolaget Edward Hotel i Lidköping, för Travel News.