Annons:

Premium

Nordic Sea Angling ökar vinsten rejält –  tack vare väldigt slimmad organisation

“Vi har en väldigt slimmad organisation och har kunnat öka lönsamhetgraden, detta är den stora förklaringen till den förhållandevis stora lönsamhetsnivån”, skriver vd Jimmy Andersson i en kommentar till Travel News.

Nordic Sea Angling AB, som specialiserar sig på att organisera fisketurer och relaterade aktiviteter inom fisketurism, presenterar sitt senaste bokslut. Under perioden 2022-10-01 till 2023-09-30 uppgick omsättningen till 35,4 miljoner kronor, jämfört med 39,1 miljoner kronor föregående år. Årets resultat blev dock en vinst på 2,53 miljoner kronor, en betydande ökning jämfört med året innan då vinsten låg på 1,47 miljoner kronor.

Företaget, grundat den 20 februari 2004, har också ökat antalet anställda från 9 till 12 under bokslutsperioden. Kassan uppgick till 4,94 miljoner kronor, en minskning från 10,22 miljoner kronor jämfört med föregående år.

Styrelsemedlemmarna inkluderar Jimmy Andersson, som innehar roller som både ledamot och vd för Nordic Sea Angling AB. Företaget fokuserar främst på att erbjuda fisketurupplevelser och riktar sig till sportfiskare som söker fiskeäventyr inom Norden.

Även om årets omsättning minskade jämfört med 2021, visar årets resultat en betydande vinstökning för Nordic Sea Angling AB – ett positivt tecken för företagets långsiktiga tillväxt.

“Vi har haft ett par väldigt goda år efter denna tuffa Covid-situationen 2020/21. Siffrorna är faktiskt lite bättre än vad Travel News skriver”, berättar vd Jimmy Andersson i en kommentar till Travel News.

“Året 2021-10-01 – 2022-09-30 så omsatte vi 39,1 milj SEK och hade ett resultat efter avskrivningar på 9,1 milj SEK. Året 2022-10-01 – 2023-09-30 så omsatte vi 35,4 milj SEK och hade ett resultat efter avskrivningar på knappt 8 milj SEK.

Det har därefter delats ut koncernbidrag till andra bolag i koncernen samt gjorts en del överavskrivningar, därav har du fått fram det ”lägre” resultatet. Att kassaflödet ändå har minskat beror på stora investeringar, inte minst på fastighetssidan där vi mer och mer gått över till eget ägande.

Vad gör ni rätt?

“Är förstås oerhört nöjd med de 2 senaste årens siffror, inte minst lönsamhetsgraden.”

Varför gick det som det gick?

“Vi hade dock en nedgång förra året då många av våra gäster bokar under hösten för kommande säsong. Hösten 2022 så var det skriverier varje dag i media om energipriser, inflation och mycket annat negativt. Vi märkte då av en försiktighet hos våra kunder och fick också en del avbokningar… 

Vad tror vi om 2024?

“I dagsläget så upplever jag att våra kunder har insett att de ”rider ut stormen” och skriverierna i media är inte så omfattande som tidigare, så nu har vi ett väldigt stort tryck på våra resor igen och säsongen 2024 ser mycket bra ut.

Vi har också en förhållandevis bokningsgrad för 2025 för att vara så här tidigt och det trillar också in en och annan bokning för 2026 😊”