Enligt bokslutet för perioden från maj förra året till april i år ökade företaget omsättningen från drygt 11 miljoner kronor till hela 19,25 miljoner. Vinsten för perioden blev 1,6 miljoner, upp från 935 000 för föregående period. Det innebär att Luxury Action är en Top performer i branschen, alltså ekonomiskt bättre än hälften av konkurrenterna.
###Så funkar Travel News bokslutsgenomgång i reseindustrin
Travel News granskar och analyserar varje år runt 1 500 företags bokslut. Bolagen vi bevakar hör hemma i reseindustrin. Vi gör detta tillsammans med det svenska AI-bolaget Eivora. Vår data kommer ursprungligen från Bolagsverket och varje gång en årsredovisning lämnas in uppdateras vår stora genomgång med det senaste resultatet. Vi producerar också en artikel om det enskilda bolagets resultat.
Med stöd av datan utser vi Top Performers och Supernovor i reseindustrin. För att bli en top performer ska bolagets resultat vara bättre än 50 procent av sina konkurrenter. Vinsten mäts både på marginal och på faktiskt resultat. För att bli en supernova krävs att bolaget är bättre än 90 procent av sina konkurrenter.
Målet med vår stora bokslutsgenomgång och att utse och hylla reseindustrins top performers och supernovor och utveckla industrin. Ökad lönsamhet och bättre marginaler är den viktigaste nyckeln till framgång. Självfallet är även ökad omsättning viktigt, men reseindustrin kan inte producera extrema snabbväxare som exempelvis tech-industrin eftersom de fysiska förutsättningarna är helt annorlunda. Ett hotell med 100 rum kan inte tredubbla sin omsättning tre år i rad på ett hållbart sätt.
Ken Olsson startade svenska Luxury Action 2016 som idag svarar från inkommande resor till Sverige, Norge, Danmark, Island och Färöarna samtidigt som finska Luxury Action koncentrerar sig på resor till norra Finland.
– Det finns ett ökat intresse från internationella gäster att besöka Norden med vårt klimat, orörda natur och spännande upplevelser. Generellt pratas allt mer om ”coolcation” och vi är bra på det vi gör.
Gästerna kommer oftast från länder utanför Europa som USA, Mellanöstern, Singapore, Hong Kong och Australien. Väl på plats i Norden är Ken och hans medarbetare personligen plats för att försäkra sig om att gästerna verkligen får den upplevelse de förväntar sig.
– Vi upplevs nog ibland som lite jobbiga när vi vill ordna något utöver det vanliga. Men med god vilja, bra partners och när man är villig att betala lite extra går det mesta att lösa.
Luxury Action bygger, som nämnts, till stor del på rekommendationer från tidigare gäster.
– Det blir ringar på vattnet och vi bygger verksamheten över tid. Vi ser också samma gäster som återkommer fler gånger till Norden, kanske en sommarresa till de norska fjordarna och en norrskensresa på vintern.
Det goda resultatet 2023–2024 kan till en del tillskrivas ett uppdämt behov efter pandemin.
– Men nu ser det fortsatt bra ut och vi har mycket på gång.,