Annons:

Premium

Lundsbrunn Resort: “Vi lyckats nå ut brett”

Varför har omsättningen ökat senaste året? - Vi har efter pandemin steg för steg och enligt den ursprungliga affärsplanen utvecklat verksamheten med nya produkter & reseanledningar till anläggningen samtidigt som vi stadigt ökat antalet avtalskunder som på olika sätt nyttjar vår anläggning här i Lundsbrunn, skriver vd Rickard Bender i en kommentar till Travel News.

Vad gör ni rätt?

– Som en komplett Resort med ett bra läge mitt i Sverige med flertalet reseandledningar i portföljen riktat mot både B2C och B2B så har vi lyckats nå ut brett med våra olika erbjudanden samtidigt som vi lyssnat på våra gästers förväntningar när de besöker oss och här har vi steg för steg även utvecklat gästupplevelsen på plats. Vid återstarten av Lundsbrunn Resort & Spa för några år sedan så tog vi ett tidigt och strategiskt beslut om att satsa på en kreativ och aktiv Marknadsavdelning vilket också bidragit till anläggningens utveckling de senaste åren.   

Lundsbrunn Resort & Spa AB, som är verksamt inom hotell-, spa- och konferensbranschen, redovisar en kraftig ökning av omsättning för räkenskapsåret som sträcker sig från 2022-09-01 till 2023-08-31. Ändå fortsätter årets resultat att vara negativt, med en förlust på 4,83 miljoner kronor.

Omsättningen uppgick till 53,41 miljoner kronor, en betydande ökning jämfört med föregående års omsättning på 40,16 miljoner kronor. Personalomkostnaderna låg på 26,08 miljoner kronor och kassan på 1,68 miljoner kronor. Ingen utdelning gjordes under året. Antalet anställda ökade från 30 till 37 personer.

Trots ökningar i omsättningen uppvisar Lundsbrunn Resort & Spa AB fortsatta förluster över tid. År 2021 var årets resultat en förlust på 6,58 miljoner kronor och år 2020 en förlust på 537 000 kronor.

Vad kan bli ännu bättre?

– Vi kan bli ännu bättre på att nå ut med varumärket Lundsbrunn Resort & Spa, majoriteten av våra besökare idag kommer inom en radie om 2 timmar och vi vill snabba på anläggningens varumärkes kännedom till övriga Sverige och så småningom även till marknader utanför landets gränser. Vi kan bli bättre på att kommunicera anläggningens  hållbarhetsarbete, vi fick bla vår Svanen märkning klar under 2023 och det måste strategiskt kommuniceras på ett bättre sätt, skriver Rickard Bender vd i en kommentar till Travel News.

Vad tror du om 2024?

– Om man specifikt ser till vår anläggning här i Lundsbrunn så är vi sedan årsskiftet nya medlemmar i Svenska Möten vilket ytterligare kommer att öka vår andel av konferens bokningar. Vår anslutande och välrenommerade Golfbana får allt fler Grenfee besökare och som det ser ut nu så kommer vi att slå rekord med antalet golfgäster till Lundsbrunn Resort & Spa denna kommande sommar.

Inför 2024 så planeras flertalet stora företagsetableringar att komma igång i vår region med bland annat Volvos nya batteri fabrik i Mariestad som den riktigt stora etableringen vilket också på olika sätt kommer att påverka anläggningens utveckling positivt inte bara under 2024 utan säkerligen under flertalet år framöver.

Vi räknar med ett positivt resultat för 2024 då vi fortfarande ser ett ökat bokningsläge jämfört. mot föregående år, avslutar Rickard Bender vd i en kommentar till Travel News.

Styrelsen för Lundsbrunn Resort & Spa AB består av Christer Kjellner som ledamot och Rickard Bender som vd. Bolaget grundades den 26 november 2018 och är baserat i Skara kommun, Västra Götalands län.