Annons:

Premium

Inflation och covid tynger Fjällnäs resultat

Varför har det gått som det gjort senaste året?  “Inflationen samt högre räntor har märkbart dämpat efterfrågan. Gäster är helt enkelt mer noggranna med utgifterna. Stor påverkan var även att vi stängde första veckan i januari 2023 på grund av Covid och de regler som då gällde från myndigheterna. Där tappade vi cirka 1 msek i omsättning vilket självklart slog mot resultatet.”, skriver vd Henrik Bertmar i ett mejl till Travel News.

“Allt kan alltid bli bättre. Vi vässar vårt erbjudande och vår kommunikation”

Fjällnäs Resort AB, verksamt inom rese- och turism samt fastighetsbranschen, redovisar minskad omsättning och ökad förlust för sitt senaste bokslut, som sträcker sig från 2022-09-01 till 2023-08-31. Omsättningen uppgick till 23,36 miljoner kronor, en minskning jämfört med föregående år då den låg på 24,41 miljoner kronor. Årets resultat visade en förlust på 543 000 kronor, vilket var större än året innan då förlusten låg på 336 000 kronor.

Företaget, grundat den 30 juni 2005, hade 25 anställda under perioden, en minskning från föregående år då antalet anställda var 30. Personalomkostnaderna uppgick till 14,14 miljoner kronor och kassan låg på 1,28 miljoner kronor vid periodens slut.

Styrelsemedlemmarna i Fjällnäs Resort AB består av Lars Martin Ingemar Bertmar med rollerna som ledamot och ordförande, Carl Henrik Bertmar som ledamot samt Lena Kristina Bertmar också som ledamot.

Bolaget är baserat i Härjedalens kommun i Jämtlands län och har ingen specifik historisk data angående sina aktiviteter. Det kan antas att Fjällnäs Resort AB erbjuder rese- och boendetjänster, samtidigt som de möjligen också förvaltar fastigheter inom turismsektorn.

Vad gör ni rätt? 

“Vi arbetar fokuserat och långsiktigt med våra grunder – varumärke, produkt och service och anställda. Vi har även, sedan ett par månader, inlett ett arbete med fokus på marknadsföring och sälj. Bättre, tydligare bokningsmöjligheter, bättre kommunikation mot målgrupper samt större fokus på en del geografiska områden, främst internationellt. Samtidigt som vi arbetar med relevanta produkter och erbjudanden”, skriver vd Henrik Bertmar i ett mejl till Travel News.

Vad kan bli ännu bättre? 

“Allt kan alltid bli bättre. Vi vässar vårt erbjudande och vår kommunikation.”

Vad tror du om 2024?

“Försiktigt positivt i marknaden kopplat till främst Riksbankens räntebanor. Det är fortsatt en osäkerhet i marknaderna men vi har en stark, tydlig produkt och position. För oss handlar det mycket om psykologi, dvs. att fortsätta, konkret, kommunicera fördelarna med att vara gäst hos oss. Och nå ut med erbjudanden till flera.”